عضویت در کانال تلگرام
 امروز چهارشنبه 01 شهریور 1396

آگهی جذب اسپانسر برنامه‌های تلویزیونی در اینترنت منتشر شد

در جست‌وجوی حامی مالی روی «دیوار» !

وضعیت مالی بد است، آنقدر بد كه تهیه‌كننده باسابقه تلویزیون در یك سایت آگهی رایگان می‌دهد و برای ساخت برنامه حاضر است شرایط تلویزیون را به نفع اسپانسر تعدیل كند.

زمان ارسال خبر 1395/10/10 ، ساعت 11:20
کد خبر : 3148
ديوار ، اگهي ، صداوسيما ، اسپانسر

به گزارش مجمل ، چند روزی است كه آگهی «دعوت به اسپانسری برنامه تلویزیونی با قیمت استثنایی» در یكی از سایت‌های آگهی منتشر شده است. مضمون آگهی به این شرح است: «با سلام برای دو عنوان برنامه در یكی از شبكه‌های سراسری می‌توان از حضور اسپانسر جهت تبلیغ محصول‌شان با روشی كاملاً كلاسیك، اصولی و بازدهی مناسب بهره‌مند شد.» در ادامه آگهی آمده است: 

«لازم به ذكر است قیمت مصوب بسیار ارزان و در ساعت پیك پخش خواهد بود...». در این آگهی بر «حمایت همه‌جانبه مدیران ارشد شبكه» تأكید شده است. 
 
با پیگیری «جوان» مشخص شد این آگهی را یكی از تهیه‌كنندگان باسابقه تلویزیون ارائه داده كه در چند شبكه تلویزیونی فعالیت داشته و رزومه قابل‌توجهی نیز دارد. یكی از دو شبكه‌ای كه در این آگهی به آن اشاره شده است، شبكه4 سیما یا همان شبكه فرهیختگان است. از آنجایی كه حضور اسپانسر در این شبكه جذابیتی به همراه ندارد، مدیران شبكه حاضر شده‌اند صرفاً با قبول اینكه حامی مالی هزینه تولید برنامه را متقبل شود، اجازه حضور اسپانسر را در برنامه بدهند؛ هزینه‌ای كه طبق شنیده‌های «جوان» حدود 100‌هزار تومان (در هر دقیقه) برای حامی تمام خواهد شد، یعنی در هر برنامه نیم ساعته تنها 3‌میلیون تومان از اسپانسر درخواست می‌شود. این مبلغ حدود یك‌پنجم هزینه یك ثانیه تبلیغی بازرگانی است! شاید در نظر اول این پیشنهاد اغواكننده باشد، اما اگر مؤثر بود كار به تبلیغ رایگان در سایت آگهی كشیده می‌شد؟! 
 
انتشار آگهی رایگان جذب اسپانسر برای برنامه تلویزیونی در یكی از سایت‌های آگهی البته نه كار غیرقانونی است و نه غیراخلاقی و حتی نمی‌شود آن را غیرحرفه‌ای نامید. وقتی شرایط بد است كه نمی‌شود كار را تعطیل كرد و مثلاً به تلویزیون گفت كه شبكه‌های بدون بیننده را تعطیل و تجمیع كند یا خرج كردن برای برنامه‌های سطح پایین را كنار بگذارد و به جایش چند شبكه روی پا داشته باشد كه بتوان روی آن حساب كرد! زیرا صداوسیما در سال‌های اخیر از نظر كمی تعداد شبكه‌هایش را بیشتر كرده و در مقابل سیاست تعدیل نیرو‌های مازاد و بالا بردن بهره‌وری با شكست روبه‌رو شده است. رسانه ملی در سال‌های اخیر همیشه از نوع تخصیص بودجه دولتی ناراضی بوده و نتوانسته دخل و خرجش را براساس حساب و كتابی كه دولتی‌ها برای سازمان نوشته‌اند، هماهنگ كند. ریزش مخاطبان تلویزیون باعث شده نه آگهی‌دهندگان به تلویزیون و نه حامیان مالی رغبت چندانی برای همكاری با تلویزیون نداشته باشند. افزایش تعرفه‌های پخش آگهی‌ نیز در این بین تأثیر منفی خود را داشته است. گرچه محمد سرافراز، رئیس سابق سازمان صداوسیما در مراسم تودیع و معارفه‌اش از تغییرات در نظام جذب آگهی‌ها و محاسبه هزینه آگهی‌های بازرگانی دفاع كرد و از نتایج ملموس آن در ماه‌های باقی مانده از سال خبر داد، اما اكنون كه كمتر از یك‌چهارم سال باقی مانده است، از فضای مناسب مالی كه وعده آن داده شده بود، خبری نیست. 
 
در عوض وضعیت به نحوی پیش رفته است كه تأخیر‌های چند روزه و حتی چند ماهه در پرداخت حقوق كاركنان صداوسیما عادی شده و برنامه‌سازان تلویزیون به انحای مختلف به دنبال جذب حامیان مالی هستند. توقع صداوسیما نیز از سودآوری حامی مالی آنقدر پایین آمده كه صرفاً تسویه هزینه‌های تولید برنامه می‌تواند آنتن یك شبكه سراسری را در اختیار حامی مالی‌اش قرار دهد. 
  
بخش خصوصی ناتوان در رقابت با شبه‌دولتی‌ها
تعرفه آگهی‌های بازرگانی از سوی «اداره كل بازرگانی» صداوسیما ابلاغ می‌شود و انعطاف‌پذیری پایینی دارد. در عوض حضور اسپانسر‌ها در برنامه‌های مشاركتی تابعی از تصمیمات شبكه می‌شود كه دخالت اداره بازرگانی در آنها به سهولت تعرفه آگهی‌های بازرگانی نیست. 
اختیارات مدیران شبكه‌ها و تعریفی كه از برنامه‌ها ارائه می‌كنند، باعث می‌شود یك حامی مالی با هزینه‌ای پایین‌تر از پیام بازرگانی در برنامه‌های تلویزیونی حضور داشته باشد و از آنجایی كه حضور اسپانسر در قالب برنامه تلویزیونی تعریف شده است، شانس دیده شدنش هم در مواردی بسیار بالاتر از پیام‌های بازرگانی است، به‌طوری‌كه بیننده در زمان پخش پیام بازرگانی كه اغلب در میان برنامه‌ها پخش می‌شود، می‌تواند شبكه را تغییر دهد و با پایان پخش پیام بازرگانی برنامه مورد علاقه‌اش را پی بگیرد و تماشا كند. در عوض حامی مالی می‌تواند با تار و پود برنامه عجین شده و حتی خود به عاملی برای جذابیت برنامه تبدیل شود.
 
تأمین تمام یا بخشی از هزینه‌های برنامه نیز باعث شده تهیه‌كننده‌های تلویزیونی تمایل زیادی به این داشته باشند، اما از بد حادثه وضعیت بد اقتصادی نیز باعث شده شركت‌های بخش خصوصی ترجیح بدهند برای تبلیغات در محلی غیر از تلویزیون سرمایه‌گذاری كنند. در عوض چند شركت شبه‌دولتی در اكثر برنامه‌های پربیننده تلویزیون به عنوان حامی مالی معرفی می‌شوند و بازار را در قبضه خود گرفته‌اند. 
همان‌طور كه یك گروه برنامه‌ساز تلویزیونی برای دیده شدن سراغ فضای مجازی رفته است، دیگر فعالان اقتصادی نیز به جای آنكه هزینه‌های بالای تبلیغ در تلویزیون را پرداخت كنند، سراغ فضایی گستره‌تر، كم‌مانع و پربیننده‌ای به نام فضای مجازی رفته‌اند. 
شاید در آینده نزدیك شبكه‌های تلویزیونی مجبور شوند امتیاز‌های بیشتری از آنچه امروز به عنوان شرایط استثنایی از آن نام برده می‌شود بپردازند و حتی راضی شوند مانند سایت‌های آگهی برای حضور در رقابت جذب اسپانسر، دست به انتشار رایگان آگهی‌ها هم بزنند! شاید این روز زیاد هم دور نباشد! 
 
در عوض می‌شود راهكاری نیز ارائه داد كه این شرایط هیچ‌گاه پیش نیاید. همان‌طور كه هنوز هم میلیون‌ها نفر شب‌های دوشنبه به عشق دیدن یك برنامه تلویزیونی بیدارند، تبلیغات پرحجم بازرگانی و حضور حامی مالی نیز بر كیفیت كار برنامه و میزان مخاطبانش تأثیر منفی نگذاشته است، قطعاً دیگر برنامه‌ها هم با شناخت نیازهای بینندگان تلویزیون و انتظارات‌شان از رسانه ملی می‌توانند فضا را به نفع بالا رفتن مخاطبان و رفع محدودیت‌های مالی سازمان صداوسیما پیش ببرند.
نظرات
آخرین اخبار
. تقدیر مشاور دبیر ستاد از برنامه اختصاصی شبكه سه سیما با موضوع امر معروف و نهی از منكر
. علی طهرانی مقدم به عنوان مدیر كل روابط عمومی و امور بین‌المل ستاد منصوب شد
. ارشاد فیلم توقیفی‌اش را بایگانی می‌كند؟
. «نفس» ضعیف جلیل سامان
. تلویزیون پاس گل رمضانی خدا را گل نكرد
. در نكوهش حركت جنجالی یك بازیگر
. آیا تهیه‌كننده «شهرزاد» از كشور فرار كرده است؟
. تب كنگو قابل پیشگیری و درمان است
. صحبتی از رفتن عسكری نیست
. خالكوبی دیوید بكهام به جای ایثار و شهادت !
. امتحانات نهایی و سردرگمی بی‌پایان دانش‌آموزان
. اعتراض و سردرگمی مسافران به بی‌برنامگی مسوولان پرواز 7429 كیش‌ایر
. خروج 20 میلیون ایرانی از چرخه فرزند‌آوری
. ابتذال فرهنگی در خانه‌های میراث فرهنگی!
. كمیته جاده صاف‌كنی اكران بدون مجوزها!
. خنده، طعمه‌ای برای مخاطب انتخابی برای پول
. فریب زنان با عكس‌های فتوشاپی
. سینما در مقابل حمایت انتخاباتی، رانت می‌خواهد
. ساعت 10 و 11 بیشترین زمان تخلفات رانندگی
. تمهیدات ترافیكی پلیس در روز انتخابات
. فیلم دزدان دریایی كارائیب ۵ دزدیده شد
. فوت چهار نفر در آتش‌سوزی مینی‌بوس در تهران
. ولنگاری فرهنگی در تبلیغات انتخابات شوراها
. مظلوم‌نمایی و دروغ تا كجا؟!
. زندگی مستمندان بازیچه دولتمردان
. هزینه‌های پاكسازی شهر را نامزدها بپردازند
. قتل دوست صمیمی به خاطر هندزفری
. گروگانگیری سرباز محافظ برای فرار
. ناجا به هیچ جریان و گروه سیاسی وابسته نیست
. مرزبان مزار ندارد +عكس
. شهرام شكوهی به زودی باز می‌گردد
. «شوك» به «عفت» جامعه توسط پلاس‌های اینترنتی
. نگاهی به ماجرای نیمروز در اكران نوروزی
. اولین اقرار عاملان شهادت 2 مأمور پلیس
. تازه‌ترین واكنش آسوشیتدپرس به انیمیشن نبرد خلیج‌فارس‌2
. فیلمبرداری «پایتخت۵» ۲۵ فروردین آغاز می‌شود
. عبور«ماجرای نیمروز» از مرز دو میلیارد فروش
. روایت مستندساز عراقی از آوینی و روایت فتح!
. دید و بازدیدهای عید با یك‌سوم قدرت خرید!
. «داستان درب های بندر شهید رجایی»
. كلاهبرداری كارگزار تایلند از مسافران ایرانی
. مصدومیت حدود 12 هزار مسافر در حوادث ترافیكی نوروزی
. چراغ سبز به «عصبانی نیستم»
. دورهمی حماسه، ملودرام و طنز در نوروز سینمایی
. خط 6 مترو به زودی به بهره برداری می رسد
. حاشیه‌های كلاه قرمزی امسال هم ادامه دارد
. مظلومی هم ساز بازگشت را كوك كرد
. ترقه‌ها با 7 كشته به صدا درآمد!
. تغییر شیوه نسخه‌پیچی پزشكان
. پرستویی برای سازمان اوج خواند
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved