عضویت در کانال تلگرام
 امروز دوشنبه 29 آبان 1396

یادداشت های وارده؛

«داستان درب های بندر شهید رجایی»

وقتی این داستان را مثل بنده با چشم دیده باشی، وجود درب هایی كه كالا بدون اطلاع گمرك از آن خارج می شوند برایتان بسیار آسان تر است...

زمان ارسال خبر 1396/01/05 ، ساعت 18:58
کد خبر : 3584

مجمل نیوز: محمد طالبی- وقتی برای فردی توضیح می دهم كه بیش از 5000 كانتینر سالانه وارد بندر شهید رجایی می شود و از آن خارج می شود در حالی كه گمرك از آن بی خبر است و در هیچ كدام از سامانه های گمرك خروج آن ثبت نمی شود، باور نمی كنند. به آن ها حق می دهم. اگر همچون بنده داستان درب بندر شهید رجایی را می دانستند، برایشان غیر قابل باور نبود.

بخش اول

چند سال پیش بود كه پا به بندر شهید رجایی گذاشتیم. منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی بندرعباس پذیرای بیش از 60 درصد تجارت كشور می باشد. تنها با محاسبه واردات و صادرات در ایران و بدون در نظر گرفتن ترانزیت ورودی و خروجی از كشور، 60 درصد 139 میلیارد دلار به اندازه كافی بزرگ می نماید تا تخمینی از وسعت عملیات در این بندر را به دستتان بدهد. طرح توسعه این بندر چند سال پیش از ورود ما اجرا شد و پس از اجرا وسعت آن به 2500 هكتار رسید در حالیكه درب ورود مخصوص وسائل حمل پس از 4 یا 6 سال (شك از جانب بنده است) در جای خود باقی بود. اگر می پرسیدی چرا درب خروج به محل جدید نیامده است، پاسخ میشنیدی كه در حال ساخت است. اگر می پرسیدی ساخت درب كی تمام می شود، پاسخ می شنیدی 6 سال دیگر! بزرگترین درب بدون ستون خاور میانه به طول 70 متر! طبق محاسبات ما برای بندری كه ورود و خروجی بیش از 5000 تریلی در روز داشت. 70 متر هم برای ورود و هم خروج كافی نبود. اما وقتی به مسئول بندر این را می گفتی، پاسخ میشنیدی كه مشاورهایم بررسی كرده اند، حتما كافی است. وقتی به لطایف الحیلی رئیس اداره بندر شهید رجایی را به همراه رئیس گمرك تا پای درب كشاندیم و با قدم متر كردن به او فهماندیم كه اندازه این درب كافی نیست، تنها جوابی كه داشت این بود كه پس مشاورها چه می گفتند؟!

بعد از این كه خوب او را حالی كردیم به او گفتیم كه طول درب باید افزایش یابد، با كمال تعجب شنیدیم كه نمی شود!!! به نظرتان علت آن چه بود؟ علت این بود كه این درب قرار بود بزرگترین درب بدون ستون خاور میانه باشد؛ اگر نیم متر به در اضافه میشد دیگر از درب بدون ستون خبری نبود. آنجا بود كه جا داشت به جای خنده ضجه بزنیم.

آن درب را به واسطه چند موی دماغ كه ما باشیم، در عرض 6 ماه ساختند، اما نه بدون ستون بلكه با ستون. چرا؟ چون نتوانستند بدون ستون در بیاورند! اندازه اش را دیگر یاد ندارم كه بزرگتر كردند یا خیر تنها مسئله ای كه وقتی هنوز كه هنوز است پا به رجایی بگذارید جالب است و نمود دارد، راهی است كه از كنار درب باز شده تا تریلی ها از آنجا به بندر وارد شوند. یعنی آن دربی كه قرار بود بدون ستون ساخته شود، عاقبتش شده است دری كه وسائل حامل از آن ورود نمی كنند!!!

وقتی این داستان را مثل بنده با چشم دیده باشی، وجود درب هایی كه كالا بدون اطلاع گمرك از آن خارج می شوند برایتان بسیار آسان تر است.

بخش دوم

حدود یك سال از ساختن درب بندر شهید رجایی می گذشت. یك روز به ما گفتند از تهران چند نفر از حراست سازمان بنادر و دریانوردی آمده اند، چند سوال دارند. شما در جلسه حضور داشته باشید. یك گروه سه چهار نفره از تهران آمده بودند.

گفتم چه كار دارند؟ دوست نداشتم به جلسه بروم.

گفتند گفته اند آمده اند كه ورود و خروج را سامان بدهند، چند سوال دارند.

گفتم خدا را شكر برویم ببینیم چه می گویند. هرچند دوست نداشتم بروم و جلسه را وقت تلف كردن می

دانستم. یكی از رفقا به نام احسان را هم با خود بردم.

رفتیم جلسه و بنده ساكت بودم و از احسان خواستم توضیح بدهد. احسان توضیح داد كه كار ما این طور شروع شد و یك بیست دقیقه ای داستان گفت كه اینجا گفتنش از حوصله مخاطب خارج است. گفتند ما یك سوال داریم. گفتم بفرمایید. گفتند چرا ورود و خروج ماشین ها چك نمی شود؟!

گفتم: شما كه هستید؟

بنده خدا تعجب كرد و گفت: ما از حراست سازمان بنادر آمده ایم از تهران

گفتم: ما كه هستیم؟

تعجبش بیشتر شد. گفت: نمی دانم.

گفتم: ما چند نفر دانشجو هستیم و ادامه دادم كه لطفا به بنده بگویید این سوال را ما باید از شما بپرسیم یا شما از ما؟ ما اینجا چه كاره ایم؟ حراست سازمان بنادر شمایید؟ این سوال ما هم هست.

چیزی نداشت بگوید. دیگر جلسه آن قدری ادامه نیافت.

این بندگان خدا آمده بودند كه برای ورود و خروج ماشین های سواری و آدم ها به بنادر سامانه ای را اجرا كنند! بهشان گفتم این سامانه ای كه میخواهید اجرا كنید پیشكشتان. بیایید ما یك سامانه آماده ای داریم این را بگذارید علی الحساب وسائل حاملی كه وارد می شوند را از این طریق ثبت كنید. ورود و خروجشان را.

حرفی نداشتند بزنند. بنده خداها تصمیم گیرنده نبودند. اتفاقا برگشتن هم در یك پرواز بودیم و خدا خدا می كردم در هواپیما نزدیك هم نباشیم. حوصله حرف زدن نداشتم.

از آن تاریخ هم چند سالی می گذرد اما آش همان آش است و كاسه همان كاسه...

بخش سوم

پس از آن داستان تا همین امروز مداوم از ما گفتن بوده است و از مسئولین امر نشنیدن. تنها یك بازه چند ماهه به واسطه تغییر رئیس گارد اداره بندر شهید رجایی، مدتی ورود وسائل حامل توسط ایشان ثبت می شد و پس از بازه زمانی كه دقیق در خاطر ندارم چه مدت بود، به بهانه كمبود نیرو كار ثبت متوقف شد. 

چرخ فلك گذشت و به سال 95 رسیدیم. خبر رسید كه نیروی انتظامی هرمزگان تصمیم گرفته است در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با قاچاق مبارزه كند. چه كار كرده بودند؟ كاری كه كردند این بود كه 3 پاسگاه میان راهی نزدیك بندر شهید رجایی را فعال كرده بودند و تریلی ها را متوقف می كردند و ماشین به ماشین پته عبور وسائل حامل را از گمرك استعلام می كردند. پته عبور كاغذی بود كه گمرك برای هر ماشین صادر می نمود و اطلاعات بار محموله را در آن ثبت می كرد. البته تا آن زمان پته عبور كاغذی جای خود را به پته عبور الكترونیك داده بود. یعنی پلیس های قصه ما، از طریق تلفن های همراه رانندگان اقدام به استعلام محموله های بار می كردند.

خبر كه به ما رسید گفتیم خدا خیرشان بدهد، برویم و ببینیم چه می كنند. چند تن از بچه ها رفتند و بازدیدی داشتند از پاسگاه میان راهی یا به عبارتی گلوگاه شهید میرزایی. دیدند كه بله در گرمای باورنكردنی آن موقع بندر كه كاقی بود 10 دقیقه بایستی تا عرق از همه جای بدنت راه بیفتد! این بندگان خدا تمام ماشین ها را به صف كرده اند تا جلوی قاچاق را بگیرند.

چه میكردند؟ راننده را پیاده می كردند، با تلفن همراهش به سامانه گمرك پیامك می دادند تا نتیجه استعلام در پاسخ بیاید. در این مدت یك دست به موبایل داشتند و با دست دیگر دستشان را روی قلب راننده می گذاشتند!!! سامانه گمرك گاهی با یك دقیقه تاخیر گاهی بدون تاخیر و گاهی با 5 تا 10 دقیقه تاخیر پاسخ می داد در این مدت در صورتی كه ضربان قلب راننده بالا می رفت، مشكوك به قاچاق بود!!! او را برای بررسی بیشتر به كناری هدایت می كردند.

از همین طریق چندین كانتینر قاچاق كشف كردند. با اطلاعاتی كه از سامانه گمرك می گرفتند نیز پرونده را تكمیل و میفرستادند برای دادسرا.

در این بررسی ها یك بار 11 كانتینر كشف شد كه مجرم آن اعترافات تكان دهنده ای داشت. با استفاده از سامانه گمرك بیش از 200 كانتینر مربوط به افراد اعتراف كرده مشخص شد كه جای بررسی داشت. قرار بر این شد كه دسترسی به اطلاعات به گونه ای برای نیروی انتظامی فراهم شود كه انتشار خبر آن برای مردم شوك آور نباشد ولی مدیریت لازم در این امر صورت نگرفت و در نهایت منجر به شوك 200 كانتینری شد. خبر در همه جا پیچید. كشف بزرگترین محموله قاچاق پس از انقلاب!!!

اعتراف جوان 30 ساله ای كه از مسیر قاچاق بیش از 200 میلیارد تومان در تهران آپارتمان خریداری كرده بود، هیچ گاه به صورت عمومی منتشر نشد. اما تكان دهنده بود و نشان از ابعاد تازه ای برای ما داشت. جریان تبدیل شدن كالا به پول و پول به كالا، جایی است كه می توان جلوی هر گونه تخلف را گرفت! برای مبارزه با هرگونه فساد مالی، فهم فرآیند پولشویی و درك لزوم مبارزه با آن اهمیت بالایی دارد. اگر بتوان جریان تبدیل پول و كالا به یكدیگر را رصد كرد، می توان از انتفاع مادی مجرمین از جرم جلوگیری كرد. و این راهی است سهل ممتنع. سهل چون این كار، كار جدیدی نیست و كافی است مطالعات تطبیقی مناسب انجام دهیم. ممتنع چون مشكلات ساختاری بسیاری بر سر راه آن قرار دارد. نویدبخش این است كه اگر همت و اراده مبارزه با قاچاق وجود داشته باشد، راه و روشش فراهم است...

بخش چهارم

بعد از انتشار آن اخبار در پی همكاری بیشتر نیروی انتظامی و گمرك، تیمی از معاونت بازرسی گمرك ایران در تهران برای بازدید از گمرك و رویدادهای متعاقب آن كشف كه منجر به دستگیری عده ای از كارمندان گمرك، انبارها و اداره بندر شده بود، به بندرعباس رفتند. این تیم در پی بررسی هایش به همراه حراست گمرك شهید رجایی از محوطه 2500 هكتاری بندر شهید رجایی بازدید كرد. اتفاقا در این بازدید درب های دیگری از بندر دیده شد كه هیچ نیرویی از گمرك در آن مستقر نبود. تمام بازدیدهای آن روز توسط بازرسان گمرك فیلمبرداری شده است. فردای آن روز وقتی خبر به اداره بندر شهید رجایی رسیده بود. تمام درب های مذكور كه بعضا پلمپ شده هم بودند با یك كانتینر مسدود شدند. در پی بازدید بعدی با گارد اداره بنادر و حراست گمرك شهید رجایی، درب ها یكی یكی دوباره بررسی شدند. همان طور كه گفته شد همگی با كانتینرهایی كه نهایتا 24 ساعت قبل در آنجا قرار گرفته بود مسدود شده بودند. تمام بازدیدهای روز دوم نیز فیلمبرداری شده است.

خبر این اتفاق به رسانه ها هم رسید. خواجه نژاد كه پیش از آن هم با دوربین بیست و سی راهی بندر شده بود و طی چندین گزارش وضعیت قاچاق در آن جا را گزارش كرده بود؛ در گزارش دیگری كه اوایل شهریور از بیست و سی منتشر شد اتفاقا بازدیدهایی از همان درب های پشتی داشت و مصاحبه هایی با مسئولین گمرك و بندر. 

این درب ها به وضوح در نقشه های هوایی پیداست. براساس همین نقشه های هوایی فردانیوز موشن گرافیكی در آن ایام منتشر كرد كه به علت سخنان رهبری در ابتدای امسال بار دیگر آن را در كانال تلگرام خود با عنوان «قاچاق رسمی كه رهبری از آن حرف زدند چطور اتفاق می افتد؟» منتشر كرد.

برگردیم به حرف اولمان: وقتی برای فردی توضیح می دهم كه بیش از 5000 كانتینر سالانه وارد بندر شهید رجایی می شود و از آن خارج می شود در حالی كه گمرك از آن بی خبر است و در هیچ كدام از سامانه های گمرك خروج آن ثبت نمی شود، باور نمی كنند. اگر رسانه ای در اختیار دارید، بیایید بازدید از انبارهای منطقه ویژه شهید رجایی را توسط رسانه ها و با دوربین های زنده مطالبه كنید و بخواهید كه اطلاعات كانتینرهای ورودی به انبار و خروجی از آن را از ابتدای سال 95 به شما نشان بدهند و اطلاعات كسب شده را با اطلاعات خروج كالا از گمرك مقایسه كنید. مضحك است اگر بدانید كه همین كار را گمرك به موجب قانون مناطق ویژه اجازه ندارد در مناطق ویژه و آزاد انجام دهد. اگر این كانتینرها سر جایش نبود مطالبه كنید كه پس كجاست؟ اگر بود و كالای اظهارشده هم در آن وجود داشت كه همه مطمئن می شوند كه در این حوزه مشكلی وجود ندارد؛ چه ایرادی دارد جای شكر هم دارد.

آنچه در این چهار بخش توضیح داده شد، تنها گوشه ای از حوادثی است كه در تجارت خارجی كشور رخ می دهد. بحث در مورد انواع دیگر قاچاق های سازمان یافته مد نظر رهبری، سخن دیگری است.

نظرات
. :
قشنگ بود ایولا
بی نام :
عالی لطفا ادامه بدین
آخرین اخبار
. تنهایی، همدم زنان مجرد سالمند
. آپارات از مرحله پرت است!
. كودكان شما این بازی‌ها را می‌دانند؟
. طب سنتی درمانی برای سرطان ندارد
. "اعتراض تعرفه‌ای" یا "بازی با جان بیماران"؟
. سال گذشته مردم چند بار به كلانتری ها مراجعه كرده اند؟
. آخرین جزئیات قتل سولماز و سوگند به دست پدرشان
. بحران مدرك‌گرایی صدای وزارت علوم را هم درآورد
. قماربازان ورزشی كه حال و هوای خوشی ندارند
. خانواده‌ای با 5 رزمنده مدافع حرم
. یا غیبت می‌كنیم یا تهمت می‌زنیم
. قاتل: در افغانستان خودم را به پلیس معرفی كردم
. یتیم اینترنتی!
. تقدیر مشاور دبیر ستاد از برنامه اختصاصی شبكه سه سیما با موضوع امر معروف و نهی از منكر
. علی طهرانی مقدم به عنوان مدیر كل روابط عمومی و امور بین‌المل ستاد منصوب شد
. ارشاد فیلم توقیفی‌اش را بایگانی می‌كند؟
. «نفس» ضعیف جلیل سامان
. تلویزیون پاس گل رمضانی خدا را گل نكرد
. در نكوهش حركت جنجالی یك بازیگر
. آیا تهیه‌كننده «شهرزاد» از كشور فرار كرده است؟
. تب كنگو قابل پیشگیری و درمان است
. صحبتی از رفتن عسكری نیست
. خالكوبی دیوید بكهام به جای ایثار و شهادت !
. امتحانات نهایی و سردرگمی بی‌پایان دانش‌آموزان
. اعتراض و سردرگمی مسافران به بی‌برنامگی مسوولان پرواز 7429 كیش‌ایر
. خروج 20 میلیون ایرانی از چرخه فرزند‌آوری
. ابتذال فرهنگی در خانه‌های میراث فرهنگی!
. كمیته جاده صاف‌كنی اكران بدون مجوزها!
. خنده، طعمه‌ای برای مخاطب انتخابی برای پول
. فریب زنان با عكس‌های فتوشاپی
. سینما در مقابل حمایت انتخاباتی، رانت می‌خواهد
. ساعت 10 و 11 بیشترین زمان تخلفات رانندگی
. تمهیدات ترافیكی پلیس در روز انتخابات
. فیلم دزدان دریایی كارائیب ۵ دزدیده شد
. فوت چهار نفر در آتش‌سوزی مینی‌بوس در تهران
. ولنگاری فرهنگی در تبلیغات انتخابات شوراها
. مظلوم‌نمایی و دروغ تا كجا؟!
. زندگی مستمندان بازیچه دولتمردان
. هزینه‌های پاكسازی شهر را نامزدها بپردازند
. قتل دوست صمیمی به خاطر هندزفری
. گروگانگیری سرباز محافظ برای فرار
. ناجا به هیچ جریان و گروه سیاسی وابسته نیست
. مرزبان مزار ندارد +عكس
. شهرام شكوهی به زودی باز می‌گردد
. «شوك» به «عفت» جامعه توسط پلاس‌های اینترنتی
. نگاهی به ماجرای نیمروز در اكران نوروزی
. اولین اقرار عاملان شهادت 2 مأمور پلیس
. تازه‌ترین واكنش آسوشیتدپرس به انیمیشن نبرد خلیج‌فارس‌2
. فیلمبرداری «پایتخت۵» ۲۵ فروردین آغاز می‌شود
. عبور«ماجرای نیمروز» از مرز دو میلیارد فروش
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved