عضویت در کانال تلگرام
 امروز دوشنبه 29 آبان 1396

الگویی برای سینمای جدی و البته عامه‌پسند

نگاهی به حاشیه و متن ماجرای نیمروز در اكران نوروزی

اجرای نیمروز جزو فیلم‌های اكران نوروز است و تا به حال از فروش نسبتاً خوبی برخوردار بوده است.

زمان ارسال خبر 1396/01/16 ، ساعت 18:01
کد خبر : 3606

به گزارش مجمل ، ماجرای نیمروز جزو فیلم‌های اكران نوروز است و تا به حال از فروش نسبتاً خوبی برخوردار بوده است. البته تبلیغات ضعیف و ضعف مدیریت حوزه هنری در اختصاص سالن به ماجرای نیمروز در كنار نمایش باعث شده این فیلم با وجود دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فجر نتواند در رقابت با آثار كمیكی مثل «گشت 2» و «خوب، بد،جلف» از فروشی موازی برخوردار شود، هر چند فروش میلیاردی فیلم تا همین حالا هم به طور نسبی قابل قبول محسوب می‌شود. البته سینمای ایران امسال در اكران نوروزی برخلاف سال گذشته به طور كامل با ممنوعیت تبلیغات در شبكه‌های ماهواره‌ای مواجه بود و همین مسئله نیز باعث افت نسبی فروش در اكران نوروزی 96 شد.

  
پوستر و تیزر ضد تماشاگر عام
ماجرای نیمروز در تیزر تبلیغاتی و پوستر فیلم ضعف‌های زیادی داشت كه قابلیت جذب مخاطب عام در حدی كه لایقش بود را از دست داد. در همه جای دنیا پوستر فیلم به عنوان پیشانی ارتباطی فیلم با مخاطب، پر رنگ و لعاب و جذاب طراحی می‌شود و این مسئله در طراحی پوستر اصلی و نهایی ماجرای نیمروز كه در تبلیغات شهری نیز به چشم می‌خورد نه تنها رعایت نشده بود بلكه به شدت مخاطبی را كه به‌طور طبیعی مطالبه‌گر سرگرمی از سینماست پس می‌زد و عجیب است كه كارگردانی چون مهدویان كه به عنوان یك تكنسین در سینما شناخته می‌شود و در آثارش ظرافت‌ها و ریزه‌كاری‌های بسیاری به چشم می‌خورد به چنین پوستری تن داده است. سینما هنری عامه‌پسند است و ماجرای نیمروز هم تا حد مقبولی این عامه‌پسندی را در فضاسازی و روایت اكشن‌وار و كاراكترهای جذاب رعایت كرده است اما فیلم در تبلیغات و لوازمی كه علی‌القاعده باید مردم را جذب كند، دچار سهل‌انگاری شده و از این مسئله به شدت ضربه خورده است.
 
 
عوامل فیلم ظاهراً از این نكته كه تماشاگر عام با تماشاگر خاص جشنواره تفاوت دارد و اغلب مخاطبان اساسا نمی‌دانند كارگردان ماجرای نیمروز كیست و در جشنواره چقدر جایزه گرفته  غفلت كرده‌اند و در انتظار استقبال مشابه همان چیزی كه در جشنواره اتفاق افتاد، بوده‌اند. برای همین در حوزه تبلیغات برخلاف ساخت فیلم دچار نوعی غیرحرفه‌ای‌گری شده‌اند.
تیزر تلویزیونی فیلم به جای اینكه مبتنی بر پلان‌های اكشن و جذاب فیلم باشد روی بعدی كار كرده كه مربوط به مخاطب خاص است، اینكه یك فیلم در جشنواره فجر چند جایزه گرفته بی‌شك برای مخاطب عام آنقدر كه عوامل فیلم انگاشته‌اند، دارای اهمیت نیست.
  
بازی‌هایی كه بالاتر از تراز سینمای ایران هستند
ماجرای نیمروز قابلیت‌ها و نقاط قوت زیادی دارد كه كم و بیش به آن اشاره شده است اما در این مقال به بخش بازیگری فیلم می‌پردازیم. درباره بازی‌ها در ماجرای نیمروز نمی‌توان ننوشت؛ بازی‌هایی كه اغلب در اوج هستند و هر كدام دیگری را تكمیل می‌كنند، بازی‌هایی كه در مركز ثقل آنها هادی حجازی‌فر قرار دارد. ماجرای نیمروز نشان داد كه بازی خیره‌كننده و البته بدون دیالوگ هادی حجازی‌فر در فیلم ایستاده در غبار تصادفی نبوده است.
 حجازی‌فر در ماجرای نیمروز خیره‌كننده و استثنایی ظاهر شده و كاملاً در سینمای ایران بدیع و تازه جلوه كرده است و از قالب كلیشه‌های مرسوم كاراكترهای مشابه به طور كامل خود را رها كرده است. در واقع او تراز و استاندارد بازی در چنین نقش‌هایی در سینمای ایران را تا حد زیادی ارتقا بخشیده است.
  
نوت‌هایی كه عالی چیده شده‌اند
در ماجرای نیمروز هرچند حجازیفر در مركز ثقل قرار دارد ولی تنها او نیست كه می‌درخشد. او كاراكتر كمال را به كمال رسانده و دیگر نقش‌ها مكمل نقش‌آفرینی او هستند. خوب از كار درآمدن بازی‌های دیگر نشان می‌دهد كه خوب بودن حجازیفر در فیلم‌های مهدویان را نمی‌توان تنها منحصر به شخص حجازیفر دانست چراكه بازی‌ها اغلب عالی از كار درآمده‌اند. انتخاب دو بازیگری كه بیشتر با بازی در نقش‌های كمیك شناخته می‌شوند برای كاری تا این حد جدی می‌تواند یك ریسك محسوب شود.
 
 
جالب است كه بار لحن طنازانه فیلم به جای بازیگرانی كه سابقه بازی در نقش‌های طنز دارند بر دوش هادی حجازیفری افتاده كه به طور طبیعی و با توجه به جنس كاراكتر او در فیلم انتظاری از طنازی این كاراكتر نمی‌رود و در مقابل احمد مهرانفر و جواد عزتی، بازیگرانی كه پیش از این در نقش‌های طنز جا افتاده‌اند جدی‌ترین نقش‌های فیلم را بر عهده دارند و به‌گونه‌ای خوب بازی می‌كنند كه مخاطب خیلی زود بازی آنها در كارهای طنز را از یاد می‌برد و كاراكتر جدی آنها را قبول می‌كند.
  
اثری خلاف مسیر سینمای ایران
سینمای ایران به واسطه غلبه نوعی گرایش روشنفكرانه طی یكی دو دهه اخیر بیشتر میل به آه و ناله و غم و فلاكت دارد و اساساً سال‌هاست كه در سینمای ایران قهرمان ساختن و امیدواری دادن به مخاطب گناهی بزرگ و رویكردی خلاف جهت آب محسوب می‌شود. البته ضعف مفرط طیف زیادی از آثاری كه قصد قهرمان‌سازی داشته‌اند هم مزید بر علت شده تا اساساً سینمای ایران اعتماد به نفس اینكه بخواهد در وادی این جنس از سینما گام بردارد را از دست بدهد.
وقتی می‌توانی با ملغمه‌ای از نمایش فقر و فلاكت و بدبختی فیلمی بسازی كه هم اینجا تحویلت بگیرند و هم آنجا چرا زحمت داستان گفتن و قهرمان ساختن به خودت بدهی... سینما حداقل در ایران قرار نیست سرگرم كند و روشنفكران ایرانی تعریفی تازه و ایرانی شده و البته فاجعه بار از سینما ارائه داده‌اند. اصلاً چرا باید مردم را امیدوار كرد و آنها را یاد خوشی‌ها انداخت، مگر غمباد كردن آن هم روی صندلی سینما با پرداخت پول از جیب مبارك مخاطبان چیز بدی است. تازه خودش یك جور مبارزه مدنی محسوب می‌شود و كلی هم كلاس دارد. این تفكر غالب در سینمای ایران است و ماجرای نیمروز تا حد زیادی این كلیشه رایج را خدشه‌دار كرده است. فیلم هم قهرمان دارد، هم قصه، هم شخصیت پردازی، هم فضاسازی و هم داستان پلیسی، معمایی‌اش را روان و بدون لكنت و البته اكشن‌وار تعریف می‌كند و همه اینها باعث شده در سینمای بی‌حال و حوصله سر بر و نخوت زده ایران چندگام به جلو محسوب شده و تكان‌هایی به كلیت سینمای ایران بدهد كه احتمالاً یك دهه بعد صدایش در می‌آید.
 

منبع: جوان

نظرات
آخرین اخبار
. تنهایی، همدم زنان مجرد سالمند
. آپارات از مرحله پرت است!
. كودكان شما این بازی‌ها را می‌دانند؟
. طب سنتی درمانی برای سرطان ندارد
. "اعتراض تعرفه‌ای" یا "بازی با جان بیماران"؟
. سال گذشته مردم چند بار به كلانتری ها مراجعه كرده اند؟
. آخرین جزئیات قتل سولماز و سوگند به دست پدرشان
. بحران مدرك‌گرایی صدای وزارت علوم را هم درآورد
. قماربازان ورزشی كه حال و هوای خوشی ندارند
. خانواده‌ای با 5 رزمنده مدافع حرم
. یا غیبت می‌كنیم یا تهمت می‌زنیم
. قاتل: در افغانستان خودم را به پلیس معرفی كردم
. یتیم اینترنتی!
. تقدیر مشاور دبیر ستاد از برنامه اختصاصی شبكه سه سیما با موضوع امر معروف و نهی از منكر
. علی طهرانی مقدم به عنوان مدیر كل روابط عمومی و امور بین‌المل ستاد منصوب شد
. ارشاد فیلم توقیفی‌اش را بایگانی می‌كند؟
. «نفس» ضعیف جلیل سامان
. تلویزیون پاس گل رمضانی خدا را گل نكرد
. در نكوهش حركت جنجالی یك بازیگر
. آیا تهیه‌كننده «شهرزاد» از كشور فرار كرده است؟
. تب كنگو قابل پیشگیری و درمان است
. صحبتی از رفتن عسكری نیست
. خالكوبی دیوید بكهام به جای ایثار و شهادت !
. امتحانات نهایی و سردرگمی بی‌پایان دانش‌آموزان
. اعتراض و سردرگمی مسافران به بی‌برنامگی مسوولان پرواز 7429 كیش‌ایر
. خروج 20 میلیون ایرانی از چرخه فرزند‌آوری
. ابتذال فرهنگی در خانه‌های میراث فرهنگی!
. كمیته جاده صاف‌كنی اكران بدون مجوزها!
. خنده، طعمه‌ای برای مخاطب انتخابی برای پول
. فریب زنان با عكس‌های فتوشاپی
. سینما در مقابل حمایت انتخاباتی، رانت می‌خواهد
. ساعت 10 و 11 بیشترین زمان تخلفات رانندگی
. تمهیدات ترافیكی پلیس در روز انتخابات
. فیلم دزدان دریایی كارائیب ۵ دزدیده شد
. فوت چهار نفر در آتش‌سوزی مینی‌بوس در تهران
. ولنگاری فرهنگی در تبلیغات انتخابات شوراها
. مظلوم‌نمایی و دروغ تا كجا؟!
. زندگی مستمندان بازیچه دولتمردان
. هزینه‌های پاكسازی شهر را نامزدها بپردازند
. قتل دوست صمیمی به خاطر هندزفری
. گروگانگیری سرباز محافظ برای فرار
. ناجا به هیچ جریان و گروه سیاسی وابسته نیست
. مرزبان مزار ندارد +عكس
. شهرام شكوهی به زودی باز می‌گردد
. «شوك» به «عفت» جامعه توسط پلاس‌های اینترنتی
. نگاهی به ماجرای نیمروز در اكران نوروزی
. اولین اقرار عاملان شهادت 2 مأمور پلیس
. تازه‌ترین واكنش آسوشیتدپرس به انیمیشن نبرد خلیج‌فارس‌2
. فیلمبرداری «پایتخت۵» ۲۵ فروردین آغاز می‌شود
. عبور«ماجرای نیمروز» از مرز دو میلیارد فروش
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved