عضویت در کانال تلگرام
 امروز دوشنبه 03 مهر 1396

باور مهدویت در سینمای ایران مهجور مانده است

سینمای مهدوی برای تجاری‌ساز‌ها سودآور نیست!

جشن نیمه شعبان تبلور باور مهدویت و نشانه‌ای از باور به صلح و عدالت آخرالزمانی است كه در تفكر اسلامی وجود دارد. در روز عید ولادت حضرت منجی(عج)، تلویزیون باز هم سراغ تنها فیلم مهدوی قابل اعتنا در سینمای ایران یعنی «قدمگاه» رفت.

زمان ارسال خبر 1396/02/24 ، ساعت 12:11
کد خبر : 3619

به گزارش مجمل ، جشن نیمه شعبان تبلور باور مهدویت و نشانه‌ای از باور به صلح و عدالت آخرالزمانی است كه در تفكر اسلامی وجود دارد. در روز عید ولادت حضرت منجی(عج)، تلویزیون باز هم سراغ تنها فیلم مهدوی قابل اعتنا در سینمای ایران یعنی «قدمگاه» رفت. پخش چندین و چندباره این فیلم سینمایی از تلویزیون، یادآور دست‌های خالی سینمای ایران در پرداختن به موضوع مهدویت است. سینمای تجاری ایران به دلیل اینكه باور مهدوی را ژانری پول‌ساز نمی‌داند خیلی كم سراغ این سینما می‌رود.

    نگاه هالیوود به آخرالزمان
 در نقطه مقابل سینمای ایران كه به موضوع آخرالزمان و مهدویت بی‌توجه است، سینمای جهان و به خصوص سینمای هالیوود نگاه جدی به آخرالزمان دارد.
نمونه‌ای از نگاه جدی هالیوود به مسئله آخر دنیا، ساخت فیلم «2012» بود كه بر اساس فرضیه‌ای درباره پایان جهان در این سال شكل گرفته بود. اگرچه اكنون نزدیك به پنج سال از آن روز می‌گذرد و ایده آخر الزمانی این فیلم و ایده‌های شرك آمیزی كه در باور پایان دنیا در سال 2012 بود كاملاً رنگ باخته، ولی طرفداران سینمای هالیوود هنوز هم منتظر‌ند تا بار دیگر غول‌های فیلمسازی فیلم جدیدی را با محوریت آخرالزمان تولید كنند.
اما چرا سینمای ایران استراتژی مشخصی در برابر تفكر مهدوی و سینمای آخر الزمانی ندارد؟ سعید مستغاثی، منتقد سینما، در یادداشتی با عنوان «مهدویت كامل‌ترین تفكر برای سینمای آخرالزمانی» می‌نویسد: در هالیوود نیز اكثر تولیدات به صورتی غیرمستقیم به موضوع آخرالزمانی توجه دارند، بدین معنا كه در ژانرهای مختلف از انیمیشن گرفته تا فیلم‌های فانتزی، سعی می‌شود معنا و هدف‌شان را متناسب با سیاست‌هایشان برنامه‌ریزی كنند، بنابراین ما نیز می‌توانیم به صورت غیرمستقیم به مهدویت در فیلم‌هایمان بپردازیم.
حتی در پرداخت‌های غیرمستقیم دست ما خیلی بازتر از غربیان است، چون برخی از مراكز مهدوی بیش از هزار و 200 موضوع مرتبط با مهدویت را شناسایی كرده‌اند كه هنر هفتم می‌تواند از آن سود برد. در ضمن موعود ما حقیقی است، اما موعودی كه آنان روی آن تأكید دارند بر پایه‌های عقلانی و منطقی استوار نیست.
این منتقد اما درباره اینكه چرا سینمای ایران نمی‌تواند برنامه مشخصی درباره مهدویت داشته باشد، تأكید می‌كند: سینمای قبل از انقلاب كه تكلیفش روشن بود، سینمایی كه توسط ماسون‌ها اداره می‌شد و یك سال قبل از انقلاب هم رسماً نابود شده بود، البته بعد از انقلاب نیز همان تفكرات ماسونی و اومانیستی در سینما باقی ماند، هر چند برخی از هنرمندان و مسئولان تلاش‌هایی كردند كه سینما به سمت تولیدات ارزشی حركت كند، اما متأسفانه این اتفاق روی نداد.
دلیل به وجود آمدن این حالت نیز این است كه سینمای ما هدف و استراتژی خاصی ندارد و همین مسئله سبب شده كه به یك سینمای خنثی مبدل شود، آن هم در وضعیتی با وقوع اتفاقات كوچك و بزرگ در 30 سال گذشته سینما می‌توانست روایتگر و آینه تاریخ انقلابمان باشد.
   حمله هالیوودی به باور مهدویت
سكوت سینمای ایران در قبال باور منجی بشریت باعث شده است در سینمای غرب نگاه تخریبی نسبت به این باور اسلامی شكل گیرد. اقدامی كه در راستای تفكرات غالب صهیونیستی در كمپانی‌های فیلمسازی امریكایی است.
حجت‌الاسلام علی قهرمانی، كارشناس دین و رسانه معتقد است: یكی از تفكرهای سینمای هالیوود، پست و از طبقه پایین نشان دادن منجی مورد نظر اسلام است كه در مقابل، به القای منجی بودن كشورهای پیشرفته می‌پردازد.
حجت‌الاسلام نصرت‌الله پژمانفر، رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تولیدات سینمای هالیوود با محوریت آخرالزمان می‌گوید: موضوع آخرالزمان یكی از مسائلی است كه همه انسان‌ها را در طول تاریخ به خود درگیر كرده و اساساً این روالی كه انسان در كره خاكی به كجا ختم می‌شود و چه اتفاقاتی در مورد انسان می‌افتد، مهم بوده است.
پژمانفر بیان می‌كند: بهترین راه برای تبیین اصل این موضوع در حوزه سینما و فیلم است و هالیوود در ارتباط با اینكه انگیزه بسیار پر نشاط را بین انسان‌ها از بین ببرد، تلاش كرده كه این موضوع را به نفع خود مصادره كند و تلاش آنها در این راستاست كه القا كنند اگرچه بشر در مسیر باورهای خود این اعتقاد را دارد كه در آخرالزمان منجی ظهور می‌كند و منجیانی برای نجات بشر پیدا می‌شوند، اما نهایتاً این منجیان اولاً در مسیر سعادت بشر نیستند و ثانیاً همه در مقابل جریان ابرقدرت امریكا، زائل شده و از بین می‌روند.
در برابر عقاید كفرآمیز نسبت به آخرالزمان در سینمای غرب و تخریب باورهای دینی و اسلامی نسبت به پایان جهان، سینمای ایران چطور می‌تواند نقش نقطه اتكای باور سینمای مهدوی را ایفا كند؟ پژمانفر اظهار می‌دارد: باید بخش سرمایه‌گذاری، حاكمیتی، دولتی و حتی حوزه‌های علمیه در استفاده كردن از ابزار سینما در جهت انتقال مفاهیم، تلاش كنند.
   نهادهای فرهنگی حامی سینمای مهدوی
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه تولید فیلم مهدوی با توجه به رویكرد صرفاً اقتصادی این بخش تا حدی بعید به نظر می‌رسد. یادداشت‌نویس سایت سینماپرس، درباره چرایی سرمایه‌گذاری نكردن در سینمای مهدوی متذكر می‌شود: تهیه‌كنندگان و سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی نیز با توجه به گرایش و رویكرد اقتصادی حاكم بر جامعه و سرمایه‌محوری و پول‌سالاری آن و دغدغه كسب منافع و سود بیشتر به‌سوی سوژه‌ها و موضوعات سطحی در قالب‌های كلیشه‌ای و طنزها و ایده‌های تكراری اجتماعی رفته‌اند و اگرچه بعضاً رگه‌هایی از سینمای معناگرا به صورت جسته و گریخته به ویژه در فیلم‌های دفاع مقدس را شاهد بوده‌ایم اما به صورت جدی و جریان‌ساز در این حوزه حركتی پایدار شكل نگرفته است.
به نظر می‌رسد دستگاه‌های فرهنگی كه در زمینه باور مهدویت فعالیت دارند، چه از طریق بودجه‌های مستقیمی كه در اختیار دارند و چه از طریق تشویق دولت برای سرمایه‌گذاری در سینمای مهدوی باعث تحرك سینما در زمینه ساخت فیلم‌هایی با موضوع نگاه به آخرالزمان از دریچه نگاه مهدویت باشند.
از طرف دیگر نیز با مشاوره دقیق به سینماگرانی كه علاقه‌مند به ساخت فیلم با موضوع مهدویت هستند، زمینه تولید فیلم‌هایی با گفتمان قوی مهدوی را به وجود آورند.

نظرات
آخرین اخبار
. تقدیر مشاور دبیر ستاد از برنامه اختصاصی شبكه سه سیما با موضوع امر معروف و نهی از منكر
. علی طهرانی مقدم به عنوان مدیر كل روابط عمومی و امور بین‌المل ستاد منصوب شد
. ارشاد فیلم توقیفی‌اش را بایگانی می‌كند؟
. «نفس» ضعیف جلیل سامان
. تلویزیون پاس گل رمضانی خدا را گل نكرد
. در نكوهش حركت جنجالی یك بازیگر
. آیا تهیه‌كننده «شهرزاد» از كشور فرار كرده است؟
. تب كنگو قابل پیشگیری و درمان است
. صحبتی از رفتن عسكری نیست
. خالكوبی دیوید بكهام به جای ایثار و شهادت !
. امتحانات نهایی و سردرگمی بی‌پایان دانش‌آموزان
. اعتراض و سردرگمی مسافران به بی‌برنامگی مسوولان پرواز 7429 كیش‌ایر
. خروج 20 میلیون ایرانی از چرخه فرزند‌آوری
. ابتذال فرهنگی در خانه‌های میراث فرهنگی!
. كمیته جاده صاف‌كنی اكران بدون مجوزها!
. خنده، طعمه‌ای برای مخاطب انتخابی برای پول
. فریب زنان با عكس‌های فتوشاپی
. سینما در مقابل حمایت انتخاباتی، رانت می‌خواهد
. ساعت 10 و 11 بیشترین زمان تخلفات رانندگی
. تمهیدات ترافیكی پلیس در روز انتخابات
. فیلم دزدان دریایی كارائیب ۵ دزدیده شد
. فوت چهار نفر در آتش‌سوزی مینی‌بوس در تهران
. ولنگاری فرهنگی در تبلیغات انتخابات شوراها
. مظلوم‌نمایی و دروغ تا كجا؟!
. زندگی مستمندان بازیچه دولتمردان
. هزینه‌های پاكسازی شهر را نامزدها بپردازند
. قتل دوست صمیمی به خاطر هندزفری
. گروگانگیری سرباز محافظ برای فرار
. ناجا به هیچ جریان و گروه سیاسی وابسته نیست
. مرزبان مزار ندارد +عكس
. شهرام شكوهی به زودی باز می‌گردد
. «شوك» به «عفت» جامعه توسط پلاس‌های اینترنتی
. نگاهی به ماجرای نیمروز در اكران نوروزی
. اولین اقرار عاملان شهادت 2 مأمور پلیس
. تازه‌ترین واكنش آسوشیتدپرس به انیمیشن نبرد خلیج‌فارس‌2
. فیلمبرداری «پایتخت۵» ۲۵ فروردین آغاز می‌شود
. عبور«ماجرای نیمروز» از مرز دو میلیارد فروش
. روایت مستندساز عراقی از آوینی و روایت فتح!
. دید و بازدیدهای عید با یك‌سوم قدرت خرید!
. «داستان درب های بندر شهید رجایی»
. كلاهبرداری كارگزار تایلند از مسافران ایرانی
. مصدومیت حدود 12 هزار مسافر در حوادث ترافیكی نوروزی
. چراغ سبز به «عصبانی نیستم»
. دورهمی حماسه، ملودرام و طنز در نوروز سینمایی
. خط 6 مترو به زودی به بهره برداری می رسد
. حاشیه‌های كلاه قرمزی امسال هم ادامه دارد
. مظلومی هم ساز بازگشت را كوك كرد
. ترقه‌ها با 7 كشته به صدا درآمد!
. تغییر شیوه نسخه‌پیچی پزشكان
. پرستویی برای سازمان اوج خواند
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved