عضویت در کانال تلگرام
 امروز چهارشنبه 04 مرداد 1396

حركت پنهان سینمای سفارتی در میانه جنجال‌های انتخاباتی ادامه دارد

چرا باید سفارت استرالیا در ایران به دنبال ترویج فرهنگ و هنر ایرانی در كشور خود باشد؟ آثار حاضر در این جشنواره بر چه مبنایی انتخاب می‌شوند؟

زمان ارسال خبر 1396/03/01 ، ساعت 10:29
کد خبر : 3646

به گزارش مجمل ، پدیده خطرناك سینمای سفارتی این روزها وارد فاز جدیدی شده و‌ سینمای سفارتی و سرمایه خارجی پدیده‌ای است كه تقریباً از دو دهه پیش جای خود را در سینمای ایران باز كرده است؛ پدیده در حال رشدی كه در دولت یازدهم و با حمایت مدیران فرهنگی این دولت به شكل گسترده‌ای در سینمای ایران ریشه‌ دواند. پیش از این، گزارش‌های بسیاری درباره تأثیر سرمایه‌های خارجی كه از طریق سفارتخانه‌ها و جشنواره‌های خارجی وارد سینمای كشورمان می‌شوند، بر خط‌دهی و دادن سمت و سو به موضوعات و سوژه‌های مورد علاقه فیلمسازان كشورمان تهیه‌ و منتشر شده بود كه نشان‌دهنده عمق تأثیرگذاری این سرمایه‌گذاری بلندمدت بر وضعیت امروز سینمای ایران بود.

 
 

مراسم اهدای جوایز ششمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا یك‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ در باغ سفارت استرالیا در تهران با حضور ایان بیگز، سفیر استرالیا در ایران، آرمین میلادی مدیر جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا و جمعی از هنرمندان و سینماگران برگزار شد.

براساس آنچه در معرفینامه این جشنواره آمده است، جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا با نمایش تعدادی از فیلم‌های سینمای ایران در چند شهر استرالیا برگزار می‌شود. این جشنواره شامل دو بخش رقابتی شامل جایزه نت پك (شبكه ارتقای سینمای آسیا) و بخش جایزه انار طلایی است كه به بهترین فیلم، بهترین كارگردانی، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن اهدا می‌شود. همچنین به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز جایزه تعلق می‌گیرد.
 
 

هرچند كه برگزاركنندكان این جشنواره مدعی هستند كه هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد تعامل فرهنگی هرچه بیشتر بین ایران و استرالیا، تقویت روابط این دو كشور و همچنین معرفی آثار برتر سینمای ایران است، ولی به نظر می‌رسد آنچه كه در عمل اتفاق می‌افتد، چیز دیگری است.

با نگاهی به فهرست برگزیدگان این دوره از جشنواره تقریباً می‌توان خط اصلی آثار برگزیده شده در آن را به راحتی تشخیص داد: بهترین فیلم: «ابد و یك روز» به كارگردانی سعید روستایی؛ بهترین بازیگر مرد به ناصر هاشمی برای بازی در فیلم «برادرم خسرو»؛ بهترین بازیگر زن به لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «من» به كارگردانی سهیل بیرقی؛ بهترین كارگردانی به هیوا امین‌نژاد برای فیلم «بدرود آنالوگ»؛ جایزه بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران به فیلم «لانتوری» به كارگردانی رضا درمیشیان؛ جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «اژدها وارد می‌شود» به كارگردانی مانی حقیقی. جشنواره‌ای كه جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران آن به فیلمی مثل «لانتوری» با حالات مالیخولیایی و روان‌پریشانه‌اش تعلق بگیرد و جایزه بهترین فیلم آن به فیلمی همانند «ابد و یك روز»؛ تقریباً به وضوح مشخص است كه بیشتر به ارائه چه تصویری از ایران علاقه دارد.
 
 

در اینكه لزوم معرفی و گسترش فرهنگ و هنر ایرانی در سطح بین‌المللی امری غیرقابل انكار است، شكی نیست. ولی نكته آنجاست كه اساساً چرا باید سفارت استرالیا در ایران به دنبال ترویج فرهنگ و هنر ایرانی در كشور خود باشد؟ آثار حاضر در این جشنواره بر چه مبنایی انتخاب می‌شوند و چرا هیچ اثری از سینمای دفاع مقدس یا سایر آثار ارزشمند سینمای ایران در میان آنها دیده نمی‌شود؟ آیا ارزش‌های هنری و سینمایی فیلمی همچون «ایستاده در غبار» از آثاری همچون «لانتوری» یا «برادرم خسرو» پایین‌تر بود؟ نكته جالب توجه دیگر این است كه اگر این جشنواره برای نمایش آثار ایرانی و شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی در استرالیا برگزار می‌شود، پس چرا اختتامیه آن در همان كشور برگزار نشده است تا مردم آن با هنرمندان و فرهیختگان كشور ما نیز آشنا شوند؟ و اگر این جشنواره در پی تقدیر از هنرمندان ایرانی بوده است، چرا به جای برپایی جشنی در‌خور شأن هنر و هنرمند ایرانی، در یكی از سالن‌های مجهز كشور، مراسم خود را به شكلی بی‌سروصدا در باغ سفارت استرالیا در تهران برگزار كرده است؟در این شرایط  اصلاً می‌توان نسبت به چنین جشنواره‌هایی مثبت‌اندیش بود؟ می‌توان باور كرد كه استرالیایی‌ها دلشان برای فرهنگ و هنر ایرانی می‌تپد و دوست داشتند گامی برای رشد و اعتلای آن در جهان برداشته باشند؟!

نظرات
آخرین اخبار
. ارشاد فیلم توقیفی‌اش را بایگانی می‌كند؟
. «نفس» ضعیف جلیل سامان
. تلویزیون پاس گل رمضانی خدا را گل نكرد
. در نكوهش حركت جنجالی یك بازیگر
. آیا تهیه‌كننده «شهرزاد» از كشور فرار كرده است؟
. تب كنگو قابل پیشگیری و درمان است
. صحبتی از رفتن عسكری نیست
. خالكوبی دیوید بكهام به جای ایثار و شهادت !
. امتحانات نهایی و سردرگمی بی‌پایان دانش‌آموزان
. اعتراض و سردرگمی مسافران به بی‌برنامگی مسوولان پرواز 7429 كیش‌ایر
. خروج 20 میلیون ایرانی از چرخه فرزند‌آوری
. ابتذال فرهنگی در خانه‌های میراث فرهنگی!
. كمیته جاده صاف‌كنی اكران بدون مجوزها!
. خنده، طعمه‌ای برای مخاطب انتخابی برای پول
. فریب زنان با عكس‌های فتوشاپی
. سینما در مقابل حمایت انتخاباتی، رانت می‌خواهد
. ساعت 10 و 11 بیشترین زمان تخلفات رانندگی
. تمهیدات ترافیكی پلیس در روز انتخابات
. فیلم دزدان دریایی كارائیب ۵ دزدیده شد
. فوت چهار نفر در آتش‌سوزی مینی‌بوس در تهران
. ولنگاری فرهنگی در تبلیغات انتخابات شوراها
. مظلوم‌نمایی و دروغ تا كجا؟!
. زندگی مستمندان بازیچه دولتمردان
. هزینه‌های پاكسازی شهر را نامزدها بپردازند
. قتل دوست صمیمی به خاطر هندزفری
. گروگانگیری سرباز محافظ برای فرار
. ناجا به هیچ جریان و گروه سیاسی وابسته نیست
. مرزبان مزار ندارد +عكس
. شهرام شكوهی به زودی باز می‌گردد
. «شوك» به «عفت» جامعه توسط پلاس‌های اینترنتی
. نگاهی به ماجرای نیمروز در اكران نوروزی
. اولین اقرار عاملان شهادت 2 مأمور پلیس
. تازه‌ترین واكنش آسوشیتدپرس به انیمیشن نبرد خلیج‌فارس‌2
. فیلمبرداری «پایتخت۵» ۲۵ فروردین آغاز می‌شود
. عبور«ماجرای نیمروز» از مرز دو میلیارد فروش
. روایت مستندساز عراقی از آوینی و روایت فتح!
. دید و بازدیدهای عید با یك‌سوم قدرت خرید!
. «داستان درب های بندر شهید رجایی»
. كلاهبرداری كارگزار تایلند از مسافران ایرانی
. مصدومیت حدود 12 هزار مسافر در حوادث ترافیكی نوروزی
. چراغ سبز به «عصبانی نیستم»
. دورهمی حماسه، ملودرام و طنز در نوروز سینمایی
. خط 6 مترو به زودی به بهره برداری می رسد
. حاشیه‌های كلاه قرمزی امسال هم ادامه دارد
. مظلومی هم ساز بازگشت را كوك كرد
. ترقه‌ها با 7 كشته به صدا درآمد!
. تغییر شیوه نسخه‌پیچی پزشكان
. پرستویی برای سازمان اوج خواند
. میرباقری: سیما در بهترین شرایط مخاطب است
. پایان سرقت‌های مسلحانه 2 گانگستر
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved