عضویت در کانال تلگرام
 امروز چهارشنبه 04 مرداد 1396

«ماه عسل»؛ یعنی از آب كره گرفتن!

رمز موفقیت پرمخاطب‌ترین برنامه رمضانی چندسال اخیر چیست؟

اعتقادم این است كه علیخانی همیشه سوژه آنچنانی مقابلش نمی‌نشیند؛ گاه خیلی خیلی عادی‌اند. شاید شما چندین برابرش را چه می‌دانم مثلا در سر چهارراه‌ها، كوچه‌بازار و صفحه حوادث ببینید. پس قصه‌ها كلهم تازه و از آب گرفته نیست؛ ولی به ماجرا حس می‌دهد و به قولی جو، خصوصا زمانی كه قصه‌اش یخ است و تكراری.

زمان ارسال خبر 1396/04/06 ، ساعت 11:48
کد خبر : 3676
به گزارش مجمل ، تا حالا فكر كرده‌اید چرا برخی برنامه‌ها و فیلم‌ها و غیره، اینقدر برای مردم تلویزیون‌بین، جذابند. تحلیلش كنیم و به مصداق برسیم مثل «خندوانه» و «دورهمی» یا شاید هم «ماه عسل». از این جنس برنامه‌ها را خب روی آنتن، خیلی هم نداریم؛ از اینهایی كه تاریخ مصرفشان مختص یكی دو روز نباشد.
 
می‌شود هی تولیدشان كرد و كسی را از دیدنش فراری نداد. گرچه شرط و شروط دارد؛ خلاصه‌اش این است كه آقای برنامه‌ساز دردش را درد مردم بداند و دنبال خوب كردن حال این جماعت باشد. صداقت چیز خوبی‌ست بالاخره كه اگر باشد هر مخاطبی دل به برنامه می‌دهد. چیزی كه شخصا در «ماه عسل» تا حدودی می‌بینم.
 
چندین سال است كه به پشت صحنه‌اش می‌روم مثل همین چند روز پیش. البته خب شاید از سی روز «ماه عسل»، فقط ده روزش را دیده باشم؛ به هردلیل. اما در هیچ برنامه‌ای تیمی به این اندازه یكدست و منظم را نمی‌بینی. گروهی كار می‌كنند و هركسی كارش را می‌داند. عینهو یك تیم فوتبال؛ مزاح كنم اما جالب است كه حین ضبط برنامه هم لباس مشكی متحدالشكل دارند!
 
كمی از پشت صحنه برنامه بنویسم اینكه؛ هرسالی جایی نامشخص اطراق می‌كنند داخل سوله یا سالنی چیزی. البته جایی كه دست هیچ بنی بشری بهشان نرسد. حراستی دارند بیا و ببین. اصلا مگر می‌شود نزدیكشان شد. شوخی می‌كنیم ولی انصافا زیادی مراقب‌اند و حواس‌جمع. كمی تا حدودی شاید از حواشی احتمالی واهمه داشته باشند.
 
از یك ساعت قبل برنامه زنده، جماعتی درحال دست كشیدن به سر و روی دكور كوچك و نقلی آن هستند كه خیلی بزرگ نیست اما در قاب تلویزیون، زیادی گنده و عجیب جلوه می‌كند.
 
توی اتاق كوچكی دیگر، میهمانان و گپ و گفت احتمالی‌شان با مجری را چك می‌كنند آنهم شخصا از طرف خود احسان علیخانی. اینكه چه بگویند و چه نگویند. گرچه نه به شكل سناریوی یك فیلم. ولی خب كمی تا حدودی هماهنگ هستند. تداركات و بقیه نیز یا بیرون یا توی سالن وول می‌خورند. حراست هم كه دم در!
 
چرا این همه مخاطب دارد؟ واقعا چرا؟
 
خودمانیم در طول آن یك ساعت و نیمی كه «ماه عسل» زنده پخش می‌شود، هركسی سرش گرم كاری‌ست و توی سالنی كه نهایتا نصف زمینِ فوتسال می‌ماند، آدم بیكاری را پیدا نمی‌كنی. این را نیز بگویم كه كلا پنجاه شصت نفری را آنجا می‌بینیم. 
 
تیم خوبی هم جمع‌ كرده این احسان علیخانی و تقریبا در طی این چندسالی كه سری بهشان می‌زنم، آدم‌های اصلی برنامه پابرجاست. تغییر آنچنانی ندارند. منظم‌اند و بدون استرس. بیرون سالن اصلا فكر نمی‌كنی كه برنامه دارد پخش می‌شود. راحت راحتند؛ نهایت تلاش روزانه‌شان نیز در سفره دورهمی افطار خلاصه می‌شود كه بیرون از دكور و زیر چند درختی كه جلوی سالن را پوشانده، پهن است.
 
كاری به اینها ندارم وگرنه می‌شود روایتی جذاب باشد از آنچه كه در قاب تلویزیون مشخص نیست. البته قبلا ماجرایش را نوشته‌ام. اما رمز موفقیت این برنامه را باید در چند كلیدواژه جستجو كرد؛ در تیم منسجم، سوژه‌یابی، مجری و البته هماهنگی در پخش یك ساعت و نیمش. 
 
اعتقادم این است كه علیخانی همیشه سوژه آنچنانی مقابلش نمی‌نشیند؛ گاه خیلی خیلی عادی‌اند. شاید شما چندین برابرش را چه می‌دانم مثلا در سر چهارراه‌ها، كوچه‌بازار و صفحه حوادث ببینید. پس قصه‌ها كلهم تازه و از آب گرفته نیست؛ ولی به ماجرا حس می‌دهد و به قولی جو، خصوصا زمانی كه قصه‌اش یخ است و تكراری.
 
بخواهیم و نخواهیم باید پذیرفت كه علیخانی كارش را بلد است؛ مغرور هست و پرحرف. كمی سواد، چاشنی اجرایش می‌كند و اطلاعاتی نصف و نیمه؛ دیگر چه می‌خواهد! 
 
دقت كرده‌اید كه اصلا بارتبلیغی به برنامه‎اش نمی‌دهد و خیلی روراست توی ذوق میهمانش نیز می‌زند. چون تعارف با كسی ندارد و نمی‌گذارد برنامه‎اش اسیر تعارفات از «سلام و علیك» گرفته تا «تشكرات و این كلیشه‌ها» بشود.
 
علیخانی حتی با میهمانش شوخی ندارد و هیچ صمیمیتی. باید پشت صحنه برنامه بود تا به حرفم برسی. صمیمیت احتمالی میان او و میهمانش فقط در همان چند دقیقه درون دكور است ولاغیر.
 
«ماه عسل» جزئی‌نگر است اتفاقا؛ كسی حواسش نیست ولی ذره به ذره از سر و رویش تكنیك‌های روانشناسی می‌بارد از طراحی دكور و نورپردازی‎اش گرفته تا نوع اجرا و حتی موسیقی ریزی كه حین مكامله مجری و میهمان شنیده می‌شود. احتمالا دقت به موسیقی نكرده‌‌اید.
 
این ریزه‌كاری‌ها توی تك‌تك دكور كوچك «ماه عسل» هست اما كسی حواسش نیست و شاید همین‌ها فضای قصه آدم‌های روزانه‌اش را نیز جذابتر می‌كند. قصه‌هایی كه اشاره كردم، گاها زیادی دور وبرمان می‌بینیم اما این برنامه جوری روی آن مانور می‌دهد كه فكر می‌كنیم چه خبر است. پس همه‌چیز این برنامه، بهم می‌آید. 
 
بیخیال داستان‌های الكی و تكراری
 
«ماه عسل» كم اشتباه نیست ولی مردم درست یا نادرست دوستش دارند و مورد اعتمادشان است. تا جایی كه اگر طرحی راه می‌اندازد، رویش را زمین نمی‌اندازند مثل طرح محسنین و غیره. تلویزیون دیگر چه می‌خواهد جز اعتماد دودستی مخاطب به برنامه‌اش؟ اراده كند می‌تواند ملت را به هر سمتی بچرخاند.
 
امیدوارم «ماه عسل» از شو شدن خودش را كنار بكشد حداقل سمتش هم نرود. تمام موفقیت و حال این برنامه به سادگی‌اش هست و پرداخت به موضوعاتش. حواستان هست كه گفتم «پرداخت» نه «خودِ سوژه». هرمجری دیگری كه بیاید، بعید می‌دانم بتواند موفقیت آنچنانی ببینید. بروید و ببینید ملت چه سر و دستی برای علیخانی می‌شكنند! 
 
تنها چیزی كه امیدوارم در این برنامه كمی تكان بخورد خود قصه‌هاست. فكر می‌كنم حس و حال چندسال پیش داستان‌هایش بچسبتر بود حتی اگر كلهم به غم و دپرسی می‌زد. این برنامه باید مختص ماجراهای دست‌نخورده باشد نه اینكه مثلا فلان سوژه مستند و فیلم را دوباره روایت تكراری كند.
 
«ماه عسل» امسال نیز عین هرسال؛ پرمخاطب بود و شاخص لااقل از بین برنامه‌های ماه رمضان. جا را برای خودش باز كرده اما حیف از این برنامه كه بخواهد برای بقیه قلدری كند و مدعی شود. سادگی و روایت خاكی‌اش را ول نكند، خود موفقیت است.
 

منبع: فردا

نظرات
آخرین اخبار
. ارشاد فیلم توقیفی‌اش را بایگانی می‌كند؟
. «نفس» ضعیف جلیل سامان
. تلویزیون پاس گل رمضانی خدا را گل نكرد
. در نكوهش حركت جنجالی یك بازیگر
. آیا تهیه‌كننده «شهرزاد» از كشور فرار كرده است؟
. تب كنگو قابل پیشگیری و درمان است
. صحبتی از رفتن عسكری نیست
. خالكوبی دیوید بكهام به جای ایثار و شهادت !
. امتحانات نهایی و سردرگمی بی‌پایان دانش‌آموزان
. اعتراض و سردرگمی مسافران به بی‌برنامگی مسوولان پرواز 7429 كیش‌ایر
. خروج 20 میلیون ایرانی از چرخه فرزند‌آوری
. ابتذال فرهنگی در خانه‌های میراث فرهنگی!
. كمیته جاده صاف‌كنی اكران بدون مجوزها!
. خنده، طعمه‌ای برای مخاطب انتخابی برای پول
. فریب زنان با عكس‌های فتوشاپی
. سینما در مقابل حمایت انتخاباتی، رانت می‌خواهد
. ساعت 10 و 11 بیشترین زمان تخلفات رانندگی
. تمهیدات ترافیكی پلیس در روز انتخابات
. فیلم دزدان دریایی كارائیب ۵ دزدیده شد
. فوت چهار نفر در آتش‌سوزی مینی‌بوس در تهران
. ولنگاری فرهنگی در تبلیغات انتخابات شوراها
. مظلوم‌نمایی و دروغ تا كجا؟!
. زندگی مستمندان بازیچه دولتمردان
. هزینه‌های پاكسازی شهر را نامزدها بپردازند
. قتل دوست صمیمی به خاطر هندزفری
. گروگانگیری سرباز محافظ برای فرار
. ناجا به هیچ جریان و گروه سیاسی وابسته نیست
. مرزبان مزار ندارد +عكس
. شهرام شكوهی به زودی باز می‌گردد
. «شوك» به «عفت» جامعه توسط پلاس‌های اینترنتی
. نگاهی به ماجرای نیمروز در اكران نوروزی
. اولین اقرار عاملان شهادت 2 مأمور پلیس
. تازه‌ترین واكنش آسوشیتدپرس به انیمیشن نبرد خلیج‌فارس‌2
. فیلمبرداری «پایتخت۵» ۲۵ فروردین آغاز می‌شود
. عبور«ماجرای نیمروز» از مرز دو میلیارد فروش
. روایت مستندساز عراقی از آوینی و روایت فتح!
. دید و بازدیدهای عید با یك‌سوم قدرت خرید!
. «داستان درب های بندر شهید رجایی»
. كلاهبرداری كارگزار تایلند از مسافران ایرانی
. مصدومیت حدود 12 هزار مسافر در حوادث ترافیكی نوروزی
. چراغ سبز به «عصبانی نیستم»
. دورهمی حماسه، ملودرام و طنز در نوروز سینمایی
. خط 6 مترو به زودی به بهره برداری می رسد
. حاشیه‌های كلاه قرمزی امسال هم ادامه دارد
. مظلومی هم ساز بازگشت را كوك كرد
. ترقه‌ها با 7 كشته به صدا درآمد!
. تغییر شیوه نسخه‌پیچی پزشكان
. پرستویی برای سازمان اوج خواند
. میرباقری: سیما در بهترین شرایط مخاطب است
. پایان سرقت‌های مسلحانه 2 گانگستر
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved