عضویت در کانال تلگرام
 امروز جمعه 04 فروردین 1396

سهم سینمای دفاع مقدس فقط 6 فیلم

شش فیلم دفاع مقدسی، متقاضی حضور در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هستند؛ آثاری كه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و اثرات و خاطرات به جامانده از آن صحبت می‌كنند. باتوجه به شرایط دشوار تولید چنین فیلم‌هایی و محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی كه سازندگان این آثار از ابتدا تا پایان یك اثر با آن دست به گریبان هستند، حتی همین آمار هم امیدواركننده است و اگر نیمی از این تعداد هم بتوانند با تائید هیات انتخاب، جایی میان 22 فیلم نهایی بخش مسابقه داشته باشند، باید آن را به فال نیك گرفت.

زمان ارسال خبر 1395/10/14 ، ساعت 09:36
کد خبر : 3169
دفاع مقدس ، سينما ، جشنواره فجر

به گزارش مجمل ، در فضای آشفته امروز سینمای ایران و مناسبات عجیب و غریب و بی‌عدالتی در تولید و اكران و سلیقه‌ها و گرایش‌های رنگ به رنگ و متنوع مخاطب امروزی دور از اصل و ریشه‌ها و گاهی غافل از فداكاری‌ها و ایثارگری‌های مردانی كه آزادی و امنیت امروزمان را مدیون آنها هستیم، حتی همین قدر پرداخت سینمایی هم غنیمت و واجد ارزش و اهمیت است. زمانی تولید فیلم‌های دفاع مقدس و جنگی، متناسب با شرایط درگیرِ دفاع كشور، بالا بود و فیلمسازان شاخصی اقدام به ساخت فیلم‌های مهم و تاثیرگذاری می‌كردند كه برخی از آنها هنوز در حافظه ملت باقی مانده است. اما بتدریج دوران افول سینمای دفاع مقدس از راه رسید و آثار انگشت شمار ساخته شده هم نه واجد ارزش‌های ساختاری بود و نه خوشایند تماشاگری كه آثار ماندگاری را در این ژانر و گونه سینمایی به یاد داشت.خوشبختانه در دو سه سال اخیر، باز چراغ‌های سنگر دفاع مقدس در سینما هرچند كم سو روشن شد و اتفاقات خوب و مهمی در این زمینه افتاد. فیلمسازان قدیمی و كاربلد و كارگردان‌های جوان و تازه نفس، آستین بالا زدند و فیلم‌های خوبی در ارتباط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ساختند. آثاری چون «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌كیا، «شیار 143» به كارگردانی نرگس آبیار و «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان كه چه زمان نمایش در جشنواره فیلم فجر و چه در اكران عمومی با اقبال گسترده مردم، منتقدان و داوران مواجه شدند.به بهانه حضور فیلم‌های دفاع مقدسی كه متقاضی حضور در مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران هستند و امیدواریم كه ضمن شایستگی، قابلیت جذب و تاثیرگذاری مخاطب در اكران عمومی را هم داشته باشند، با دو كارگردان برجسته سینمای دفاع مقدس، عبدالحسن برزیده و عبدالله باكیده درباره سهم سینمای دفاع مقدس از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر صحبت كردیم.

 

جذب مخاطب باوجود محدودیت‌ها

عبدالحسن برزیده، نویسنده و كارگردان سینما درباره تولید سالانه فیلم‌های دفاع مقدسی و سهم این آثار در جشنواره فیلم فجر به جام‌جم گفت: بخشی از این سهم، طبیعت سینما و جامعه است و باید آن را به شرایط طبیعی سپرد و نمی‌توان چندان در آن دخالت كرد. باید دید كه چقدر جامعه نیاز به چنین فیلم‌هایی دارد و چقدر خود هنرمندان مایل هستند در این زمینه كار كنند. اما اگر بخواهیم به رشد و ارتقای سینمای دفاع مقدس كمك كنیم و شاهد تولیدات بیشتری باشیم، در آن صورت باید ارگان‌هایی كه دوست دارند این اتفاق بیفتد كمك جدی‌تری انجام دهند.

كارگردان فیلم دكل، سخت‌ترین مرحله در فیلم‌های دفاع مقدسی را جذب مخاطب دانست و افزود: سینمای ایران در این سال‌ها ذائقه مخاطب را به نوع دیگری از فیلم عادت داده و متاسفانه رویداد مهمی مثل جنگ تحمیلی كه هشت سال طول كشید و تاثیرات فراوانی بر آدم‌ها و زمینه‌های مختلف كشور گذاشته، فراموش شده است. این نوع سینما بشدت نیاز به حمایت دارد. الان در این زمینه گاهی به آدم‌هایی كمك می‌شود كه خیلی سینماگر نیستند، ممكن است آدم‌های خوب و معتقدی باشند اما صلاحیت فنی را در این خصوص ندارند. عكس این قضیه هم هست و گاهی آدم‌هایی وارد ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی می‌شوند كه چندان اعتقادی به موضوع ندارند و صرفا قصد سودجویی دارند.

برزیده درباره تعداد فیلم‌های دفاع مقدسی امسال جشنواره فیلم فجر هم بیان كرد: فارغ از این‌كه چه تعداد از فیلم‌های دفاع مقدسی متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر به این رویداد راه پیدا كنند، همین ساخت شش فیلم دفاع مقدسی آمار خوبی است. البته نمی‌دانم این فیلم‌ها در چه شرایطی و با چه كیفیتی ساخته شده‌اند، اما اگر خوب ساخته شده باشند و كمك خوبی به آنها شده باشد، طبیعی است كه بتوانند موفق به حضور در جشنواره شوند. حالا اگر میان این فیلم‌ها دو فیلم این‌قدر خوب باشند كه بتوانند برخی جوایز را هم بگیرند، اتفاق بزرگی است و نشان از زنده بودن ژانر دفاع مقدس دارد. به نظرم كیفیت مهم‌تر از كمیت است و ساخت سالانه حتی دو فیلم خیلی خوب و تاثیرگذار دفاع مقدسی بهتر از تولید چند فیلم خنثی و بی‌كیفیت است.

كارگردان «مزار شریف» درباره حضور فیلمسازان فیلم اولی كه سراغ ساخت آثار دفاع مقدسی رفته‌اند هم گفت: اگر این حضور خالصانه باشد خیلی خوب است. چون به هرحال ما كه سال‌ها در این زمینه كار كردیم، كم كم سنمان بالا می‌رود و از گردونه فیلمسازی خارج می‌شویم و طبیعی است كه جوان‌ها وارد گود شوند. چون فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس كار بسیار سختی است و نیاز به انرژی، حوصله و انگیزه دارد. البته جوان‌ها باید زحمت بیشتری بكشند؛ خود ما كه دستی بر آتش داشتیم، برای ساخت یك فیلم دفاع مقدسی باید فیلم‌های گذشته و مستندات را ببینیم و كتاب بخوانیم، چون زمان گذشته است و از سال‌های جنگ فاصله گرفته‌ایم؛ چه برسد به جوان فیلمسازی كه آن موقع سنش ایجاب نمی‌كرد در جنگ حضور داشته باشد، اما علاقه‌مند است در این عرصه كار كند. این جوان باید بیشتر تحقیق و مطالعه كند و فیلم ببیند و مشاورانی باید در این زمینه به او كمك كنند تا فیلمی بسازد كه خیلی با واقعیت‌های دفاع مقدس فاصله نداشته باشد. برزیده درباره این كه چرا سینمای ایران به روایت زندگی و ایثارگری فرماندهان و چهره‌های شاخص جنگ تحمیلی بی‌اعتناست هم توضیح داد: دلیل اصلی این وضعیت، شرایط پیچیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی كشور است و تا مساله مردم این نباشد كه فرماندهان دوران جنگ خود را بشناسند، شما حتی اگر فیلم خوب هم بسازید اكران عمومی خوبی نخواهد داشت. البته معتقدم مردم همچنان شهدا و فرماندهان و مردان دوران دفاع مقدس را دوست دارند و قدرشان را می‌دانند؛ اما برای این كه به خاطر تماشای فیلم‌هایی دراین خصوص بلیت بخرند و به سینما بروند، نیاز به راهكاری موثرتر است. قصه فیلم‌های دفاع مقدسی نیاز به یك درام قوی و جذاب دارد، اما متاسفانه شرایط مناسبی در این زمینه نیست. شما حتی نمی‌توانید در این خصوص براحتی دست به قلم ببرید، چه برسد به این كه فیلم بسازید. وقتی من می‌خواهم یك فیلمنامه دفاع مقدسی بنویسم، باید هزار و صد ممیزی را خودم شروع كنم و محدودیت‌ها و خطوط قرمز اجازه پرداخت واقعی از شخصیت یك فرمانده جنگ را به من نمی‌دهد. شما اگر بخواهید شكست یك فرمانده در جنگ را به تصویر بكشید، اجازه نمی دهند اگر بخواهید به مسائل عاطفی و شخصی فرماندهان بپردازید، از خانواده‌های آنها تا مسئولان عالیرتبه كشور صدای اعتراض بلند می‌شود.

این مسائل اجازه نمی‌دهد درام انسانی واقعی زیبایی كه وجود داشته، شكل بگیرد. ما كه در جنگ بودیم، می‌دانیم روایت این موضوعات چقدر می‌تواند برای مردم جذاب باشد. چه اشكالی دارد رزمنده‌ای كه جبهه می‌رود، عاشق یك دختری هم بوده باشد؟ اینها جزو ممیزی‌هایی است كه اتفاقا در فیلم‌های دفاع مقدسی لحاظ می شود. در حالی كه هجویات بسیار پوچ، مزخرف و بی‌ارزشی كه به نام فیلم عاشقانه به خورد مردم می‌دهند، كمتر دچار ممیزی می‌شود. اما شما در فیلم‌های دفاع مقدسی برای روایت یك عشق پاك هم مشكل دارید. تازه این مشكل برای آدم‌هایی مثل ما كه امتحان خود را پس داده‌اند و قصد سودجویی ندارند هم وجود دارد.

غیبت بزرگان

جدا از این موضوع كه به هرحال حضور فیلمسازان جوان در عرصه سینمای دفاع مقدس مایه امیدواری است، غیبت بزرگان و چهره‌های شاخص در این زمینه در جشنواره امسال فیلم فجر هم نشانه خوبی نیست. ابراهیم حاتمی‌كیا، جمال شورجه، احمدرضا درویش، عبدالحسن برزیده، عبدالله باكیده، محمدعلی باشه‌آهنگر و... از جمله فیلمسازان شاخص این گونه سینمایی هستند كه امسال فیلمی در جشنواره ندارند.

فیلم‌های دفاع مقدسی متقاضی حضور در جشنواره فجر

شش فیلم دفاع مقدسی متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال هستند؛ ویلایی‌ها ساخته منیره قیدی، دریاچه ماهی ساخته مریم دوستی، چهل مروارید ساخته هادی حاجتمند و علی سلیمانی، چراغ‌های ناتمام ساخته مصطفی سلطانی و صدای منو می‌شنوید ساخته صادق پروین آشتیانی به طور مستقیم و نیمكت ساخته فلورا سام و سرگشته ساخته سهیل سلیمی به‌طور غیرمستقیم به دوران جنگ و دفاع مقدس اشاره دارد.

نكته جالب و قابل تامل این كه چهار كارگردان در این میان، فیلم اولی هستند و سه فیلم هم توسط فیلمسازان زن، كارگردانی شده است.

حمایت؛ نیاز جدی سینمای دفاع مقدس

عبداالله باكیده، نویسنده و كارگردان سینما در گفت‌وگو با جام‌جم، میان سینمای دفاع مقدس امروز و سینمای دفاع مقدس در گذشته و دوران طلایی این ژانر، تفاوتی اساسی قائل است. او در این خصوص گفت: در گذشته تمام امكانات در جهت ساخت فیلم دفاع مقدسی بود. اما امروز بجز موارد استثنایی و به مناسبت‌هایی، هیچ ارگان، نهاد و سازمانی برای ساخت این فیلم‌ها همكاری نمی‌كند. انگار فضایی به‌وجود آمده كه نباید در سینمای دفاع مقدس كار كرد. برخی همكارانم در سال‌های اخیر، سناریوهایی را برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی به سازمان‌های مختلف ارائه كرده‌اند، اما پاسخ مثبتی درباره حمایت از تولید این آثار دریافت نكرده‌اند.

كارگردان پوتین بیان كرد: دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس پر از قصه‌های مختلف است و می‌توان از زاویه‌های مختلف و از بخش‌های گوناگون به آن وارد شد و فیلم‌های جذابی در این خصوص ساخت. جنگ و دفاع كه منحصر به خط مقدم و اسلحه نبود، بلكه افراد و نهادهایی مختلف درگیر این مساله بودند. مثلا نیروهای مخابراتی ما چطور در مناطق نظامی كار می‌كردند؛ این خودش می‌تواند یك فیلمنامه و فیلم جذاب باشد. درباره بسیاری از این موضوعات، تحقیقات و پژوهش‌های قابل توجهی موجود است، اما متاسفانه دوستانی كه می‌توانند در این زمینه كمك كنند، اقدامی نمی‌كنند. چون ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی بدون كمك نهادهای دولتی میسر نیست. تولید این آثار نیاز به همیاری و همگامی همه دارد.

باكیده افزود: بقای نظام جمهوری اسلامی ایران بستگی به پیروزی در جنگ داشت. پس دوران دفاع مقدس بسیار بزرگ و قابل گرامیداشت است و باید همواره در زمینه‌های مختلف از جمله از طریق رسانه پرقدرت و تاثیرگذار سینما به آن پرداخت. اما متاسفانه در سال‌های اخیر ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی كمتر شد تا این كه در این یكی دو سال اخیر، آثاری خوب چون ایستاده در غبار و بادیگارد به آدم‌های جنگ پرداختند كه جای خوشحالی دارد. این دو فیلم نشان می‌دهد اگر آثار خوبی در این زمینه ساخته شود، با استقبال مردم روبه‌رو خواهد شد. امیدوارم مسئولان فرهنگی و سینمایی و دیگر ارگان‌های كشور، درخصوص ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی چه در بخش تولید و چه اكران حمایت ویژه كنند، چون هم من و هم بسیاری از همكارانم تمایل به فعالیت در این عرصه داریم.

كارگردان صلیب طلایی درباره فیلمسازان جوانی كه در این سال‌ها و بویژه در این دوره جشنواره فیلم فجر، سراغ موضوعات دفاع مقدسی رفتند هم بیان كرد: هر حركتی كه در این زمینه انجام می‌شود، باعث امیدواری است و وقتی فیلم‌های ساخته شده توسط جوان‌ها با تحسین منتقدان و داوران و اقبال عمومی هم روبه‌رو می‌شود، این امیدواری افزایش پیدا می‌كند. باكیده درباره بی اعتنایی سینمای ایران به فرماندهان و چهره‌های شاخص جنگ هم گفت: ما آن‌قدر كه بایسته است به آدم‌های فرعی جنگ هم نپرداختیم، چه برسد به سرداران دفاع مقدس. درحالی كه باید با حمایتی همگانی، فیلم‌های مختلفی درباره آدم‌های جنگ ساخت.

نظرات
آخرین اخبار
. كلاهبرداری كارگزار تایلند از مسافران ایرانی
. مصدومیت حدود 12 هزار مسافر در حوادث ترافیكی نوروزی
. چراغ سبز به «عصبانی نیستم»
. دورهمی حماسه، ملودرام و طنز در نوروز سینمایی
. خط 6 مترو به زودی به بهره برداری می رسد
. حاشیه‌های كلاه قرمزی امسال هم ادامه دارد
. مظلومی هم ساز بازگشت را كوك كرد
. ترقه‌ها با 7 كشته به صدا درآمد!
. تغییر شیوه نسخه‌پیچی پزشكان
. پرستویی برای سازمان اوج خواند
. میرباقری: سیما در بهترین شرایط مخاطب است
. پایان سرقت‌های مسلحانه 2 گانگستر
. محسن چاوشی یك محكوم به اعدام را نجات داد
. عروسك گردان جدید «كلاه قرمزی» معرفی شد
. احمد عزیزی بار دیگر زیر تیغ جراحی
. سریال بسازیم و بیننده را فراری دهیم!
. قاتل معلم سراوانی دستگیر شد
. «ربات‌ها» در هتل‌های ایران + تصاویر
. جاه‌طلبی‌تان آرزوی ما است آقای فرهادی
. بازی تركیه با مهره «جم تی وی» علیه ایران
. اسكار سیاسی ترامپ
. با برگزاری نمایشگاه‌های اصناف در زیر چادرهای نمایشگاهی موافق نیستم
. 4 سال زمین‌گیری 7 كاوشگر ایرانی
. آقای وزیر! هیچ‌كس نباید از مرزهای دینی عبور كند
. موضع جالب 2 روزنامه اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره فرهادی
. جزئیات تماس تلفنی ابتكار با وزیر بهداشت عراق
. فعالیت‌ كارگروه «مد و لباس» چقدر به كجا رسید؟
. قتل عام خانوادگی به خاطر ارثیه
. فواید مصرف روغن ماهی
. سریال‌هایی كه برای نوروز آماده می‌شوند
. چرا خانواده تلگرامی یك خانواده منزوی است؟
. «قرارگاه انتخابات» تشكیل شد
. استقبال مردم از نمایش آئینی «غبار2»
. آخرین وضعیت امدادرسانی به استان‌های تحت تاثیر برف و كولاك
. تصویربرداری «پایتخت ۵» از یونان آغاز می‌شود
. رئیس كمپ، معتاد عصبانی را كشت
. آخرین وضعیت راه اندازی كمپ ترك اعتیاد دانش آموزی
. جزئیات قیمت بلیت مترو در سال 96
. آخرین وضعیت آب و هوای استان‌های كشور +جدول
. آخرین وضعیت آب و هوای استان‌های كشور +جدول
. كودكانی كه روزی 3 وعده تریاك می خورند
. فروتن: از رویای موسیقی وارد سینما شدم
. آخرین وضعیت جوی و ترافیكی جاده‌های كشور
. اجحاف به اولین فیلم با موضوع مدافعان حرم
. اتمام حجت رئیس كمیته امداد با كاركنان
. چرا جشنواره فیلم فجر در تراز انقلاب اسلامی نیست؟!
. اسامی نمك‌های خوراكی غیرمجاز
. محورهای هراز و كندوان باز شد
. تعطیلی نوبت عصر تمام مدارس 6 منطقه شهرستان‌های تهران
. راز قتل مرد میانسال در سینه وكیل جوان
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved