عضویت در کانال تلگرام
 امروز سه‌شنبه 05 بهمن 1395

مدیر واقعی سینمای ایران كیست؛ نماینده جشنواره برلین یا رئیس سازمان سینمایی؟

سوال اصلی این است؛ تاثیر مدیران دولتی سینمای ایران بر جهت‌دهی به تولیدات سالانه‌ بیشتر است یا اشخاصی مانند آنكه لویكه؟ شناخت كدامیك از آثار تولیدی بیشتر است؟

زمان ارسال خبر 1395/10/22 ، ساعت 10:07
کد خبر : 3185

مجمل نیوز: یك: سه سال قبل، پیش از برگزاری جشنواره سی و دوم فجر و در اوج حاشیه‌های پذیرش و عدم پذیرش فیلم «شیار 143»، در جلسه‌ای با یكی از مدیران ارشد سازمان سینمایی، بعد از كلی انتقادِ آقای مدیر از حاشیه‌های فیلمِ- به بیان او- «شیار میار» و اعتراض به فضای به وجود آمده در مورد یك فیلم بی‌اهمیت، متوجه شدیم جناب‌شان اساسا فیلم را- به عنوان مهم‌ترین پدیده‌ی چندسال اخیر سینمای ایران- ندیده‌اند. اما در همان روزها «آنكه لویكه»، نماینده جشنواره برلین در ایران، نه‌تنها كل تولیدات روزمینی و زیرزمینی و بامجوز و بی‌مجوز سینمای ایران را دیده بود و تحلیلی دقیق از حال و اوضاع آن روز سینمای ایران داشت، بلكه آثار مطلوب جشنواره برلین برای حضور و ضریب‌دهی را هم انتخاب كرده بود و عازم كشور خویش بود.

 
دو: كمی به عقب برگردیم و ماجرا را از سی سال قبل مرور كنیم. در بحث‌های سینمایی دهه شصت و هفتاد، وقتی پدیده‌ی «سینمای جشنواره‌ای» به عنوان مهمترین دستاورد مدیران دهه شصت ایران مورد بررسی قرار می‌گرفت، تمام انتقادات مبتنی بر وظیفه و ذات اصلی جشنواره‌ها بود، و نه چیزی فراتر از آن. جشنواره‌های سینمایی محلی برای ضریب‌دادن و كشف استعدادند. ضریب‌دهی به مدل سینمای مطلوب برگزاركنندگان و خط‌دهی به فیلمسازان وتبدیل آن به یك جریان تولیدی. همچنین شناساندن چهره‌های مطلوب و پررنگ كردن آنها به واسطه برگزیده شدن در جشنواره و درنهایت الگوسازی از آنها و آثارشان. 
به این ترتیب از ابتدای شكل‌گیری سینمای پس از انقلاب، در دوگانه‌ی پسندِ مخاطب عام داخلی و پسندِ جشنواره‌ی خارجی این مورد پسندِ جشنواره خارجی قرار گرفتن بود كه در دستور كار مدیران و فیلمسازان قرار گرفت و سینمای ایران پر شد از آثارِ بی‌مخاطبِ گلخانه‌ای جشنواره‌پسند.
 
تا اینجای كار چیزی خارج از روال طبیعی اتفاق نیفتاده بود. جشنواره‌های خارجی بصورت طبیعی به وظیفه‌شان عمل می‌كردند و مدیران داخلی نیز به غلط به جای تمركز بر جذب مخاطب انبوه داخلی بر كسب جوایز متعدد خارجی تمركز كرده بودند و به این ترتیب مثلا آثار كیارستمی و خود او شده بودند بت سینمای ایران.
 
سه: اما از اواخر دهه هشتاد و در سال‌های ابتدایی دهه‌ی نود با پدید آمدن مفهوم «سینمای سفارتی»، بحث سینمای جشنواره‌ای محدود به همین كاركرد طبیعی نماند و ابعاد دیگری به خود گرفت. در این سال‌ها مشخص شد سفارت‌خانه‌ها و جشنواره‌های جهانی تنها به دستچین آثار مطلوب بسنده نمی‌كنند و با سرمایه‌گذاری بر تولید، در غالب «تولید مشترك»، اصلا دست به «تولید» آثار مطلوب خود می‌زنند و سپس در جشنواره‌ها به همان‌ها ضریب می‌دهند. 
 
نگاهی به آثار برگزیده ایرانی در جشنواره‌های معتبر جهانی می‌تواند به راحتی این گزاره را تائید كند. جریانی كه به مرور از آثار خنثای كیارستمی به آثاری مانند «یك خانواده محترم» و «نزدیك‌تر از آشنا» و «دایره» و ده‌ها اثر مشابه رسید. چرا كه مدیران دولتی به دلیل عدم نمایش این آثار در محافل و سالن‌های داخلی بی‌واهمه از بازخوردها دست به تولید مشترك می‌زدند و پُز برنده شدن آثارشان در جشنواره‌های برلین و كن و .... را می‌دادند.
 
چهار: حالا اما بحث تنها محدود به تولید آثار مشترك و ضریب‌دهی به آنان در محافل خارجی هم نیست، بلكه نمایندگان این جشنواره‌ها و رابطان سفارت‌خانه‌ها علنا با ارتباط‌ گیری با سینماگران ایرانی و خط دهی به آنها دست به مدیریت سینمای ایران زده‌اند و حتی آثاری را كه سرمایه‌ای در آنها ندارند را نیز مدیریت و جهت‌دهی محتوایی و فرمی می‌كنند. 
 
به بند اول بازگردیم. «آنكه لویكه» نماینده جشنواره برلین در ایران البته در میان جامعه سینمایی سال‌ها چهره‌ی شناخته شده‌ای بود، اما گزارش‌های رسانه‌ای اخیر درباره‌ی او بحث را علنی‌تر و قابل فهم‌تر و قابل بحث‌تر كرده است. كسی كه سال‌ها با حضور در ایران و ارتباط‌ش با بدنه سینماگران ایرانی تولیدات سینمای ایران را در حد اعتبار جشنواره برلین جهت‌دهی می‌كرد و حالا ظاهرا به مهره سوخته امنیتی تبدیل شده است. 
 
لویكه را البته نباید محدود به خودش كرد. او نمونه و مشت نمونه‌ی خروار جریانی‌ست كه سالها سینمای ایران را مدیریت كرده‌اند. مدیران واقعی سینمای ایران. كسانی كه به فیلمساز جوان توصیه می‌كنند با حذف پایان امیدواركننده‌ی فیلم‌ش راه‌ش را به فرش قرمزهای اروپایی بگشاید و فیلم توقیفی فیلمساز جوان مطیع را با سكانس سانسورشده‌ی اعدام به نمایش درمی‌آورند. رایزنان فرهنگی، سفیران، نمایندگان جشنواره‌های كه سینمای ایران را در جشن‌های شبانه سفارتخانه‌ها و كافه‌ها مدیریت می‌كنند و اوضاع تولیدات سینمای ایران را از مدیران دولتی بهتر و دقیق‌تر می‌شناسند و رصد می‌كنند.
 
پنج: سوال اصلی این است؛ تاثیر مدیران دولتی سینمای ایران بر جهت‌دهی به تولیدات سالانه‌ بیشتر است یا اشخاصی مانند آنكه لویكه؟ شناخت كدامیك از آثار تولیدی بیشتر است؟ كدامیك تعداد فیلم بیشتری را می‌بیند؟ و كدامیك بر سینماگران نفوذ بیشتری دارد؟ مدیر واقعی كدام است؟ 
 
و یك سوال مهم‌تر؛ چرا كسانی مانند لویكه اساسا باید در كشور حضور داشته باشند و آزادانه كار كنند و در مرحله خروج از كشور و با كلی هزینه دستگیر شوند؟ تجربه ممنوع ‌الخروج و ممنوع‌الفعالیت كردن آن یك فیلمساز و برگزیده شدن پی در پی‌ش در محافل خارجی تجربه خوبی برای عدم برخورد دیرهنگام امنیتی با چهره‌های سینمایی نبود؟  

منبع: فردا

نظرات
آخرین اخبار
. 194 مصدوم و 7 جانباخته پس از 5روز !
. همه تصمیم‌گیری‌های یك بلیت‌فروش!
. دانشگاه آزاد آماده تغییر می‌شود
. آیا از این بدتر هم می‌شود جشنواره‌ای را برگزار كرد
. عكس/ سامی یوسف هم برای پلاسكو نوشت
. شش نقطه‌ بحرانی تهران پس از پلاسكو
. این هنرمندان اعضای بدن خود را اهدا كرده اند
. خاطره سینمایی فریدون جیرانی از پلاسكو
. پیغام خصوصی آتش‌نشانان به رهبر انقلاب
. جدال با آتشفشان پلاسكو در روز چهارم
. نگاهی به فیلم در حال اكران «هفت ماهگی»
. مواردی كه باید برای خرید بلیت فیلم فجر بدانید
. حضور شبانه یك بازیگر در محل حادثه پلاسكو
. عكس/ واكنش دایی به سلفی بگیران فاجعه پلاسكو
. خرید سربازی در سال آینده هم انجام می شود
. خاموشی سینما در برابر قهرمان‌های آتش خاموش‌كن
. حجاب این دختر آمریكائی خبرساز شد
. هشدار پلیس فتا در مورد خطرات عكس‌های یهویی
. رازگشایی از جسد زن جوان در هاله ابهام
. نبرد خونین سگ‌ها به خاطر یك مشت اسكناس
. چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود
. مصلای تهران مكان اقامه نماز یا درآمدزایی!
. معمای سرُم هندی در ایران +عكس
. پای «فروشنده» هم به شبكه‌های ماهواره‌‌ای باز شد!
. بازیگر زن جنجالی آمریكا مسلمان شد+عكس
. بانجی جامپینگ سحر قریشی در یك سریال
. مرحوم دولابی: از جوانی شروع كن
. تلویزیون به دنبال بسته نگه داشتن دروازه
. «امپراطور جهنم» در مسلخ
. تسلیت حاتمی كیا در پی درگذشت آیت الله هاشمی
. 5 فیلم به سودای سیمرغ اضافه شدند
. كلاه‌گیس عیاری بر سر سینمای ایران
. تئاتر شهر دیگر تئاتر شهر نیست!
. شرایط معافیت كفالت سربازی چیست؟
. تجمع بدون شناسنامه‌ها مقابل مجلس+ تصاویر
. ارسطوی پایتخت به حاشیه ها واكنش نشان داد
. یك بازیگر زن دیگر به شبكه جم رفت+عكس
. چند هزار نفر در مطبوعات بیمه هستند؟
. احسنت رهبر انقلاب به سازندگان «قندپهلو»
. «آنكه» گرا می‌دهد چه چیزی بساز
. «نه» به غائله عقیم‌سازی كارتن‌خواب‌ها
. آغاز دور جدید ثبت‌نام‌های عتبات از هفته آینده
. سهم سینمای دفاع مقدس فقط 6 فیلم
. آلودگی حرف اول را می‌زند مسئولان حرفی برای گفتن ندارند
. پافشاری بر عقیم كردن قربانیان اجتماعی
. روش عجیب ماساژ در ژاپن+تصاویر
. فیلم‌اولی‌ها در راه جشنواره
. عاملان قتل طلافروشان محاكمه شدند
. عكس/ تبریك سال نوی میلادی به سبك رامبد جوان
. اقدام به خودكشی كودك 12 ساله در شوش
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved