عضویت در کانال تلگرام
 امروز سه‌شنبه 02 خرداد 1396

مدیر واقعی سینمای ایران كیست؛ نماینده جشنواره برلین یا رئیس سازمان سینمایی؟

سوال اصلی این است؛ تاثیر مدیران دولتی سینمای ایران بر جهت‌دهی به تولیدات سالانه‌ بیشتر است یا اشخاصی مانند آنكه لویكه؟ شناخت كدامیك از آثار تولیدی بیشتر است؟

زمان ارسال خبر 1395/10/22 ، ساعت 10:07
کد خبر : 3185

مجمل نیوز: یك: سه سال قبل، پیش از برگزاری جشنواره سی و دوم فجر و در اوج حاشیه‌های پذیرش و عدم پذیرش فیلم «شیار 143»، در جلسه‌ای با یكی از مدیران ارشد سازمان سینمایی، بعد از كلی انتقادِ آقای مدیر از حاشیه‌های فیلمِ- به بیان او- «شیار میار» و اعتراض به فضای به وجود آمده در مورد یك فیلم بی‌اهمیت، متوجه شدیم جناب‌شان اساسا فیلم را- به عنوان مهم‌ترین پدیده‌ی چندسال اخیر سینمای ایران- ندیده‌اند. اما در همان روزها «آنكه لویكه»، نماینده جشنواره برلین در ایران، نه‌تنها كل تولیدات روزمینی و زیرزمینی و بامجوز و بی‌مجوز سینمای ایران را دیده بود و تحلیلی دقیق از حال و اوضاع آن روز سینمای ایران داشت، بلكه آثار مطلوب جشنواره برلین برای حضور و ضریب‌دهی را هم انتخاب كرده بود و عازم كشور خویش بود.

 
دو: كمی به عقب برگردیم و ماجرا را از سی سال قبل مرور كنیم. در بحث‌های سینمایی دهه شصت و هفتاد، وقتی پدیده‌ی «سینمای جشنواره‌ای» به عنوان مهمترین دستاورد مدیران دهه شصت ایران مورد بررسی قرار می‌گرفت، تمام انتقادات مبتنی بر وظیفه و ذات اصلی جشنواره‌ها بود، و نه چیزی فراتر از آن. جشنواره‌های سینمایی محلی برای ضریب‌دادن و كشف استعدادند. ضریب‌دهی به مدل سینمای مطلوب برگزاركنندگان و خط‌دهی به فیلمسازان وتبدیل آن به یك جریان تولیدی. همچنین شناساندن چهره‌های مطلوب و پررنگ كردن آنها به واسطه برگزیده شدن در جشنواره و درنهایت الگوسازی از آنها و آثارشان. 
به این ترتیب از ابتدای شكل‌گیری سینمای پس از انقلاب، در دوگانه‌ی پسندِ مخاطب عام داخلی و پسندِ جشنواره‌ی خارجی این مورد پسندِ جشنواره خارجی قرار گرفتن بود كه در دستور كار مدیران و فیلمسازان قرار گرفت و سینمای ایران پر شد از آثارِ بی‌مخاطبِ گلخانه‌ای جشنواره‌پسند.
 
تا اینجای كار چیزی خارج از روال طبیعی اتفاق نیفتاده بود. جشنواره‌های خارجی بصورت طبیعی به وظیفه‌شان عمل می‌كردند و مدیران داخلی نیز به غلط به جای تمركز بر جذب مخاطب انبوه داخلی بر كسب جوایز متعدد خارجی تمركز كرده بودند و به این ترتیب مثلا آثار كیارستمی و خود او شده بودند بت سینمای ایران.
 
سه: اما از اواخر دهه هشتاد و در سال‌های ابتدایی دهه‌ی نود با پدید آمدن مفهوم «سینمای سفارتی»، بحث سینمای جشنواره‌ای محدود به همین كاركرد طبیعی نماند و ابعاد دیگری به خود گرفت. در این سال‌ها مشخص شد سفارت‌خانه‌ها و جشنواره‌های جهانی تنها به دستچین آثار مطلوب بسنده نمی‌كنند و با سرمایه‌گذاری بر تولید، در غالب «تولید مشترك»، اصلا دست به «تولید» آثار مطلوب خود می‌زنند و سپس در جشنواره‌ها به همان‌ها ضریب می‌دهند. 
 
نگاهی به آثار برگزیده ایرانی در جشنواره‌های معتبر جهانی می‌تواند به راحتی این گزاره را تائید كند. جریانی كه به مرور از آثار خنثای كیارستمی به آثاری مانند «یك خانواده محترم» و «نزدیك‌تر از آشنا» و «دایره» و ده‌ها اثر مشابه رسید. چرا كه مدیران دولتی به دلیل عدم نمایش این آثار در محافل و سالن‌های داخلی بی‌واهمه از بازخوردها دست به تولید مشترك می‌زدند و پُز برنده شدن آثارشان در جشنواره‌های برلین و كن و .... را می‌دادند.
 
چهار: حالا اما بحث تنها محدود به تولید آثار مشترك و ضریب‌دهی به آنان در محافل خارجی هم نیست، بلكه نمایندگان این جشنواره‌ها و رابطان سفارت‌خانه‌ها علنا با ارتباط‌ گیری با سینماگران ایرانی و خط دهی به آنها دست به مدیریت سینمای ایران زده‌اند و حتی آثاری را كه سرمایه‌ای در آنها ندارند را نیز مدیریت و جهت‌دهی محتوایی و فرمی می‌كنند. 
 
به بند اول بازگردیم. «آنكه لویكه» نماینده جشنواره برلین در ایران البته در میان جامعه سینمایی سال‌ها چهره‌ی شناخته شده‌ای بود، اما گزارش‌های رسانه‌ای اخیر درباره‌ی او بحث را علنی‌تر و قابل فهم‌تر و قابل بحث‌تر كرده است. كسی كه سال‌ها با حضور در ایران و ارتباط‌ش با بدنه سینماگران ایرانی تولیدات سینمای ایران را در حد اعتبار جشنواره برلین جهت‌دهی می‌كرد و حالا ظاهرا به مهره سوخته امنیتی تبدیل شده است. 
 
لویكه را البته نباید محدود به خودش كرد. او نمونه و مشت نمونه‌ی خروار جریانی‌ست كه سالها سینمای ایران را مدیریت كرده‌اند. مدیران واقعی سینمای ایران. كسانی كه به فیلمساز جوان توصیه می‌كنند با حذف پایان امیدواركننده‌ی فیلم‌ش راه‌ش را به فرش قرمزهای اروپایی بگشاید و فیلم توقیفی فیلمساز جوان مطیع را با سكانس سانسورشده‌ی اعدام به نمایش درمی‌آورند. رایزنان فرهنگی، سفیران، نمایندگان جشنواره‌های كه سینمای ایران را در جشن‌های شبانه سفارتخانه‌ها و كافه‌ها مدیریت می‌كنند و اوضاع تولیدات سینمای ایران را از مدیران دولتی بهتر و دقیق‌تر می‌شناسند و رصد می‌كنند.
 
پنج: سوال اصلی این است؛ تاثیر مدیران دولتی سینمای ایران بر جهت‌دهی به تولیدات سالانه‌ بیشتر است یا اشخاصی مانند آنكه لویكه؟ شناخت كدامیك از آثار تولیدی بیشتر است؟ كدامیك تعداد فیلم بیشتری را می‌بیند؟ و كدامیك بر سینماگران نفوذ بیشتری دارد؟ مدیر واقعی كدام است؟ 
 
و یك سوال مهم‌تر؛ چرا كسانی مانند لویكه اساسا باید در كشور حضور داشته باشند و آزادانه كار كنند و در مرحله خروج از كشور و با كلی هزینه دستگیر شوند؟ تجربه ممنوع ‌الخروج و ممنوع‌الفعالیت كردن آن یك فیلمساز و برگزیده شدن پی در پی‌ش در محافل خارجی تجربه خوبی برای عدم برخورد دیرهنگام امنیتی با چهره‌های سینمایی نبود؟  

منبع: فردا

نظرات
آخرین اخبار
. فریب زنان با عكس‌های فتوشاپی
. سینما در مقابل حمایت انتخاباتی، رانت می‌خواهد
. ساعت 10 و 11 بیشترین زمان تخلفات رانندگی
. تمهیدات ترافیكی پلیس در روز انتخابات
. فیلم دزدان دریایی كارائیب ۵ دزدیده شد
. فوت چهار نفر در آتش‌سوزی مینی‌بوس در تهران
. ولنگاری فرهنگی در تبلیغات انتخابات شوراها
. مظلوم‌نمایی و دروغ تا كجا؟!
. زندگی مستمندان بازیچه دولتمردان
. هزینه‌های پاكسازی شهر را نامزدها بپردازند
. قتل دوست صمیمی به خاطر هندزفری
. گروگانگیری سرباز محافظ برای فرار
. ناجا به هیچ جریان و گروه سیاسی وابسته نیست
. مرزبان مزار ندارد +عكس
. شهرام شكوهی به زودی باز می‌گردد
. «شوك» به «عفت» جامعه توسط پلاس‌های اینترنتی
. نگاهی به ماجرای نیمروز در اكران نوروزی
. اولین اقرار عاملان شهادت 2 مأمور پلیس
. تازه‌ترین واكنش آسوشیتدپرس به انیمیشن نبرد خلیج‌فارس‌2
. فیلمبرداری «پایتخت۵» ۲۵ فروردین آغاز می‌شود
. عبور«ماجرای نیمروز» از مرز دو میلیارد فروش
. روایت مستندساز عراقی از آوینی و روایت فتح!
. دید و بازدیدهای عید با یك‌سوم قدرت خرید!
. «داستان درب های بندر شهید رجایی»
. كلاهبرداری كارگزار تایلند از مسافران ایرانی
. مصدومیت حدود 12 هزار مسافر در حوادث ترافیكی نوروزی
. چراغ سبز به «عصبانی نیستم»
. دورهمی حماسه، ملودرام و طنز در نوروز سینمایی
. خط 6 مترو به زودی به بهره برداری می رسد
. حاشیه‌های كلاه قرمزی امسال هم ادامه دارد
. مظلومی هم ساز بازگشت را كوك كرد
. ترقه‌ها با 7 كشته به صدا درآمد!
. تغییر شیوه نسخه‌پیچی پزشكان
. پرستویی برای سازمان اوج خواند
. میرباقری: سیما در بهترین شرایط مخاطب است
. پایان سرقت‌های مسلحانه 2 گانگستر
. محسن چاوشی یك محكوم به اعدام را نجات داد
. عروسك گردان جدید «كلاه قرمزی» معرفی شد
. احمد عزیزی بار دیگر زیر تیغ جراحی
. سریال بسازیم و بیننده را فراری دهیم!
. قاتل معلم سراوانی دستگیر شد
. «ربات‌ها» در هتل‌های ایران + تصاویر
. جاه‌طلبی‌تان آرزوی ما است آقای فرهادی
. بازی تركیه با مهره «جم تی وی» علیه ایران
. اسكار سیاسی ترامپ
. با برگزاری نمایشگاه‌های اصناف در زیر چادرهای نمایشگاهی موافق نیستم
. 4 سال زمین‌گیری 7 كاوشگر ایرانی
. آقای وزیر! هیچ‌كس نباید از مرزهای دینی عبور كند
. موضع جالب 2 روزنامه اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره فرهادی
. جزئیات تماس تلفنی ابتكار با وزیر بهداشت عراق
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved